سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۳

افزایش یک طبقه به تراکم بافت فرسوده شهری

شهردار قزوین در جلسه علنی شورا که با حضور استاندار و فرماندار برگزار شد، ضمن اشاره به مشکلات گرانی مسکن و توسعه زیرساختی اظهار کرد: مشکلات فراوانی در زمینه توسعه زیرساخت ها به دلیل سنگین بودن بار مالی و هزینه بر بودن آن ها داریم، بر همین اساس در نظر داریم در بافت شهری یک طبقه به تراکم بیافزاییم، البته این موضوع جزو اختیارات استاندار است که با پیشنهاد به شورای عالی معماری و شهرسازی بتوانیم مصوبه آن را دریافت کنیم.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ مهدی صباغی با اشاره به ۵۰۳ هکتار بافت فرسوده در مرکز فرهنگی و مذهبی شهر قزوین بیان کرد: در نظر داریم مردم اصیل قزوین را در همان جایی که هستند ساکن کنیم تا از به هم ریختن بافت اجتماعی محلات اصالت دار جلوگیری شود.

شهردار قزوین در ادامه تاکید کرد: در جلسه اخیر مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد برگزار شد، پیشنهاد شد در همه کلانشهرها کمیسیون ماده ۵ به شهرداری ها واگذار شود.

صباغی با اشاره به بازآفرینی شهری افزود: ما ۵۷ هکتار بافت فرسوده در شمال شهر قزوین در محله هادی آباد داریم که حدود ۳۴ تا ۳۶ هزار نفر در آن ساکن هستند که در مواقع بحران خطرآفرین خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در جنوب شهر نیز با کمبود سرانه فضای سبز مواجه هستیم، همچنین متاسفانه برخی از نقاط بافت های فرسوده به دلیل به صرفه نبودن نوسازی و تراکم پایین، به محل سکونت و اکثریت مهاجرین خارجی تبدیل شده که این موضوع برای مردم از نظر فرهنگی و اجتماعی مشکل ساز شده و در برخی نقاط باعث به هم ریختگی هویت شهری شده است.

شهردار قزوین ادامه داد: درآمد پایدار شهرداری کم است و منابع مالی متفرقه و همچنین منابعی برای توسعه عمرانی نداریم، بسیاری از ارگان ها زمین های با کاربری عمومی و مذهبی را به جای واگذاری به شهرداری تغییر کاربری می‌دهند، با این حال توانستیم شهر را به خوبی اداره کنیم.

صباغی با اشاره به اینکه برخی تغییرات موجب نگرانی می شود، گفت: ما در شهر قزوین حاشیه و حاشیه نشین نداریم.  

شهردار قزوین با تاکید بر اینکه من با میراث فرهنگی و موجودیت باغستان سنتی مخالف نیستم، تصریح کرد: بسیاری از باغات به دلیل اداره سنتی و کمبود آب صرفه و صلاح اقتصادی خود را از دست داده اند، امروز باغستان تنها بر اساس علاقه باغداران سرپا مانده است.

وی اضافه کرد: ما مطالبات زیادی از دولت داریم، برخی هزینه ها در توان استان و شهرداری نیست، بهتر است برای جبران هزینه ها اوراق نفتی داده شود.

شهردار قزوین در پایان تاکید کرد: برخی از مطالبات ارزش افزوده از سال ۹۷ باقی مانده که لازم است هر چه سریع تر به شهرداری پرداخت شوند.

 

تصاویر مرتبط