یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین:

فاز نخست پروژه کمربندی آیت‌اله بارک‌بین رو به اتمام است

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین گفت: فاز نخست پروژه کمربندی آیت‌اله بارک‌بین(کمربندی شرق شهر) رو به اتمام است و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری کامل آن خواهیم بود.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ سیدمحمد علمی در برنامه تور رسانه‌ای بازدید از پروژه های عمرانی نیمه‌تمام شهرداری قزوین در جریان بازدید اصحاب رسانه از کمربندی شرق اظهار کرد: پروژه کمربندی آیت‌اله بارک‌بین در دو فاز اجرا شد که فاز نخست آن با 97 درصد پیشرفت فیزیکی رو به اتمام است و فاز دوم آن، با 57 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

او  تصریح کرد: طول این پروژه 5/5 کیلومتر است و برای تکمیل فاز نخست آن بالغ بر 50 میلیارد تومان و برای فاز دوم آن 100 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین ادامه داد: کمربندی شرق قزوین دسترسی شمال به جنوب شهر و ترافیک محدوده مرکزی را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر می تواند ضلع شمال شرقی به ضلع جنوب غربی رینگ کمربندی دور شهر قزوین را تکمیل کند.

علمی گفت: این پروژه که در دو لاین شمال به جنوب در حال اجراست، علاوه بر تسهیل در معضلات ترافیکی شهر و ایجاد دسترسی برای روستای ارنجک، مانع آب گرفتگی در این بخش می شود.

او در خصوص جزئیات این پروژه بیان کرد: کمربندی شرق مهندسی شده و مطابق با استانداردهای شهرسازی طراحی شده است؛ ضمن اینکه برای نوار حاشیه این کمربندی فضای سبز به عرض پنج متر و مسیر سواره‌رو به عرض حدود ۲۴ متر طراحی شده و همچنین در هر 850 متر یک استراحتگاه شامل سرویس بهداشتی و مبلمان شهری پیش‌بینی شده است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از محاسن این پروژه حفظ محیط رودخانه ارنجک و ساماندهی آن است، افزود: در شرق آن از دیوار وزنی بتنی و در غرب از سنگ و ملات استفاده کرده‌ایم ولی برای عبور سیلاب‌ها و جذب بهتر آن در زمان نیاز به زمین، کف محل عبور رودخانه به حالت طبیعی مانده است.

علمی با اعلام اینکه برای احداث این پروژه، تفاهم‌نامه سه جانبه بین شهرداری قزوین، استانداری و شرکت آب منطقه‌ای قزوین منعقد شده است، گفت: با ساماندهی رودخانه جوار پروژه، حقابه به صورت کانال‌کشی فعال می‌شود و جایگزین نهرهای سنتی خواهد شد.

او با اشاره به سد لاستیکی این پروژه خاطرنشان کرد: در همین پروژه، سد لاستیکی نیز در نظر گرفته شده که ارتفاع آن بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانت خواهد بود و سد بادی است که می‌توان آن را برپا کرده و یا برای عبور آب، آن را برداشت؛ با این حال از فضای ایجاد شده توسط سد لاستیکی می‌توان به عنوان منظر زیبای شهری و تفرجگاه استفاده کرد.

علمی ادامه داد: مفهوم سد لاستیکی اشتباه برداشت شد و بسیاری از زمین داران تصور کردند با ایجاد سد، حقابه آنان گرفته می شود؛ بنابراین روند اجرایی آن توسط دادستان عمومی و انقلاب متوقف شد که در تلاش هستیم با پرزنت مجدد آن، دستور ادامه اجرا بگیریم.

پایان پیام

تصاویر مرتبط