هنرور، مدير هماهنگي امور اجرايي شهرداري قزوين:
تهيه نقشه هاي تاسيسات و شناسنامه معابر موجب هماهنگي علمي و حرفه در سطح شهر مي شود
کميسيون هماهنگي امور اجرايي شهرداري قزوين در ابتداي راه است و سعي مي کند از همين ابتدا پيگير تهيه نقشه هاي تاسيسات و شناسنامه معابر باشد تا بتواند به صورت علمي و حرفه اي هماهنگي لازم را در سطح شهر ايجاد کند.
عليرضا هنرور مدير هماهنگي امور اجرايي شهر قزوين با بيان اين مطلب در خصوص پيشرفت تهيه نقشه هاي تاسيسات و بازنگري آنها به پيام شهر گفت: شبکه آبرساني قزوين مربوط به سال هاي دهه 40 است و حتي نقشه برخي بخش هاي شهر در دست نيست و در صورت وجود نيز غير قابل استفاده مي باشد و نياز به اصلاح و تصحيح دارد.
وي تصريح کرد: اين شرکت در حال تهيه اين نقشه ها است و برخي از نقشه هاو پروژه فاضلاب شهري به بانك اطلاعات اموراجرايي شهر تحويل شده است.
عليرضا هنرور ادامه داد: در حال حاضر در شرف دريافت نقشه هاي مربوط به تاسيسات زيرزميني شرکت مخابرات هستيم و شرکت برق و شرکت گاز نيز توسط مشاوران ذي صلاح در خصوص تهيه نقشه هاي تاسيسات خود اقدام نموده اند؛ در عين حال بايد بدانيم که نقشه هاي تاسيسات شهري بايد با سامانه مختصات جهاني (UTM) منطبق باشد، در حالي که برخي از اين نقشه ها فاقد اين قابليت مي باشند و بايد بازنگري شوند و همين امر سرعت کار را کاهش داده است. از سوي ديگر برخي تاسيسات زيرزميني مانند انهار جمع آوري آب هاي سطحي و شبكه آب خام فضاي سبز شهر قزوين و... نيز مربوط به سازمان هاي تابعه شهرداري است که بايد نسبت به تهيه نقشه هاي آن اقدام گردد.
وي همچنين در خصوص پيشرفت تهيه شناسنامه معابر که شامل موارد مختلفي از جمله مشخص بودن عمر آسفالت معابر است، گفت:مشاور منتخب معاونت شهرسازي و معماري تهيه شناسنامه آسفالت معابر شهر را به اتمام رسانده و به اين حوزه ارسال كرده است كه بانك اطلاعات اين مديريت با همكاري مناطق شهرداري در حال تدقيق نمودن آن مي باشد كه پس از نهايي شدن نقشه ها به ادرات خدمات رسان ابلاغ گردد، البته بايد توجه داشت که اين کميسيون در ابتداي راه است و سعي مي کند از همين ابتدا پيگير تهيه نقشه هاي تاسيسات زيرزميني و شناسنامه معابر باشد تا بتواند به صورت علمي و حرفه اي هماهنگي ايجاد کند.
مدير هماهنگي امور اجرايي شهر در خصوص عملکرد مستقل برخي مجموعه هاي شهرداري درايجاد هماهنگي، خاطر نشان کرد: تا همين ابتداي سالجاري اين کميسيون به عنوان کميته حفاري مشغول به کار بود که با پيگيري متوجه شديم طبق آيين نامه هاي کشوري، نهادي با اين عنوان وجود ندارد بلکه «کميسيون هماهنگي امور اجرايي شهر» است که با بررسي و به روز رساني و بومي سازي دستور العمل هاي مربوط به آن و تصويب شوراي شهر، اين کميسيون شکل گرفت، بنابراين به دليل آن كه در آغاز راه هستيم و اين مديريت تازه شكل گرفته است، تعدادي از مديران، آن گونه که بايد، هماهنگي و اطلاع لازم را در خصوص وظايف و ماهيت اين مديريت ندارند که البته بايد اطلاع رساني دقيق تري صورت بگيرد تا مديران مياني در کنار مديران ارشد از ذات اين نهاد مطلع شوند و همکاري ايده آل را داشته باشند.
وي در خصوص انتقاد مدير منطقه دو شهرداري قزوين از دستگاه هاي خدمات رسان به دليل حفاري هاي بيش از حد با عنوان اضطراري، گفت: اين انتقاد، دقيق و به جا است، چرا که اين حفاري ها در حال تبديل شدن به مشکل پيش روي شهر است. البته اين امر به دليل فرسوده بودن تاسيسات زيرزميني مي باشد که در صورت اصلاح شبکه توسط دستگاه ها، قابل حل است ضمن اينكه شهرداري نيز آماده هرگونه همکاري به منظور تسريع در اصلاح شبکه ها به ويژه در بافت فرسوده مي باشد و نيز همراهي ساير نهاد ها مانند استانداري و... ضروري است.
مدير هماهنگي امور اجرايي شهر قزوين در خصوص چگونگي آغاز به کار اين کميسيون گفت: طرح هاي سال جاري تمامي دستگاه اجرايي و خدمات رسان شهر در كميته فني پروژه ها در معاونت فني و عمراني شهرداري قزوين مورد بررسي قرار گرفت، سپس در کميسيون هماهنگي امور اجرايي بعد از بررسي نهايي، برنامه هايي که مستلزم حفاري بود به تفکيک مناطق و دستگاه ها به مديريت مناطق شهرداري اعلام شد و به گونه اي برنامه ريزي شد که اين طرح ها با يکديگر تداخل نداشته باشند.
هنرور با تاکيد بر اينکه ماهيت کميسيون هماهنگي امور اجرايي شهر، هماهنگي بين تمام پروژه هاي سطح شهر مربوط به زيرمجموعه شهرداري و يا نهادهاي ديگر است، اظهار کرد: البته امسال تجربه اول اين کميسيون بود، با اين وجود فعاليت هاي آن تاثير به سزايي در عدم تداخل طرح ها و ايجاد نظم در سطح شهر داشت، اگرچه مواردي پيش مي آمد که بدون در نظر گرفتن ملاحظه هاي لازم، مجبور مي شويم به حفاري و يا آسفالت قبل از حفاري ها تن دهيم مانند مواردي که اصرار شهروندان باعث مي شد محله اي آسفالت شود، در حالي که قرار بر حفاري آن منطقه بود. اما در مجموع کاهش چنين مواردي حاصل عملکرد کميسيون و ايجاد هماهنگي بوده است که در سال هاي آينده اين مساله به وضوح براي شهروندان قابل مشاهده خواهد بود.
وي يکي از علل موفقيت در اين هماهنگي را مربوط به دستورالعمل هايي دانست که با توافق دو جانبه دستگاه هاي خدمات رسان و شهرداري صورت مي گيرد، مانند انجام مرحله به مرحله حفاري ها و دريافت مجوز، مشروط به اتمام مراحل پيشين و همچنين تحويل سريع آن به شهرداري که تاکنون مرتفع شده است.
مدير هماهنگي امور اجرايي شهر قزوين، از شرکت آب و فاضلاب به عنوان يکي از بزرگ ترين دستگاه هاي حفار ياد کرد و افزود: طرح هاي مربوط به اين شرکت در دو مرحله لوله گذاري اصلي و لوله گذاري انشعابات و با پيمانکاران متفاوت و تخصصي صورت مي گيرد که باعث طولاني شدن انجام حفاري آنها مي شود، اما از آنجا که هدف شهرداري و نيز ساير دستگاه هاي خدمات رسان خدمت به مردم است و با توجه به تاکيد دايم شهردار بر جلب رضايت شهروندان، با تلاش وافر سعي در کاهش هر چه بيشتر مدت حفاري و تسريع در انجام پروژه هاي اين چنيني داريم.
هنرور در پاسخ به انتقاد برخي از دستگاه هاي خدمات رسان مبني بر چرايي دريافت هزينه هاي مربوط به حفاري در هنگام صدور مجوز که تبديل به مانعي در تسريع فعاليت هاي دستگاه ها مي شود، گفت: مطابق ماده 12 دستور العمل مصوب سال 67 کميسيون عالي هماهنگي امور اجرايي کشور بايد 75 درصد هزينه، هنگام صدور مجوز حفاري از دستگاه ها توسط شهرداري دريافت شود و نمي توان از اين دستورالعمل سر باز زد. در ضمن گاه همين قانون به ضرر شهرداري تمام مي شود چرا که هزينه دريافتي بر اساس پيش فرض ها است در حالي که غالبا در حين انجام عمليات ميزان حفاري بيشتر از ميزان اعلام شده است و هزينه هاي اضافي هنگام ترميم آنها به شهرداري تحميل مي شود.
پايان پيام