دوشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۵

جلسه نقد و بررسي مرحله سوم طرح مطالعات جامع ترافيک شهر قزوين برگزار شد

جلسه نقد و بررسي مرحله سوم طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک شهر قزوين با حضور معاونت حمل و نقل ترافيک شهرداري قزوين، کارشناسان و مشاوران اين طرح برگزار شد.

 

سيد مهدي يدي همداني، معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: براي اجراي طرح مطالعات جامع حمل و نقل ترافيک شهر قزوين پنج مرحله پيش‌بيني شده که مرحله سوم آن در حال اتمام است.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين؛ همداني در اين جلسه با تشريح خواسته‌هاي اين مجموعه براي شروع مرحله چهارم مطالعات افزود: با توجه به اينکه شهر قزوين به سمت کلان شهر شدن است، بايد سياست‌ها و انتظارات در اجراي اين طرح با الگو گيري از شهرهاي مدرن باشد.
وي با بيان اينکه با الگو گيري از شهرهاي پيشرفته در عرصه حمل و نقل مي‌توان به موفقيت‌هاي خوبي رسيد، تصريح کرد: با ارايه فرم به کارشناسان مي‌توان از ايده‌هاي آنان براي توسعه سيستم حمل و نقل شهر قزوين استفاده کرد.
همداني همچنين با اشاره به وضعيت تردد در جاده نسيم شمال و آمار تصادفات و حفظ باغات سنتي بيان کرد: علاوه بر نظر کارشناسان براي تصميم گيري در خصوص تعريض اين جاده، بايد يک نظرسنجي از خود مردم صورت گيرد تا از نظر مردم هم براي مشخص کردن وضعيت اين جاده بهره برد.
وي اضافه کرد: براي بررسي و حل مشکلات جاده نسيم شمال که قرباني زيادي مي‌گيرد بايد همه دستگاه‌هاي ذيربط در اين زمينه همکاري کنند.
در ادامه جلسه مشاور طرح با ارايه گزارش و تشريح مرحله سوم مطالعات صورت گرفته بيان کرد: نزديک به يک سال است که از آغاز مطالعات طرح فوق گذشته است، که هم اکنون مرحله بررسي مقدمات طرح، جمع آوري و گرد آوري اطلاعات و تحليل آمار و اطلاعات آن انجام شده است و مرحله پيش بيني آينده و ارايه و ارزيابي طرح‌ها و راهکارها و سياست‌هاي مناسب و موثر در افق کوتاه مدت و بلند مدت طرح و ارايه نرم افزار و آموزش نيروي کارشناسي کارفرما انجام خواهد شد.
مشاور طرح مذکور اعلام کرد: تا پايان سال جاري مرحله چهارم و پنجم مطالعات اين طرح به اتمام خواهد رسيد.
بنا براين گزارش؛ مشاور طرح افزود: طبق نظرسنجي‌ها، هدف اصلي حمل و نقل از ديدگاه مديران و کارشناسان، کاهش تقاضا براي حمل و نقل، افزايش کارايي سيستم‌هاي موجود حمل و نقل و بهبود خدمات حمل و نقل است و از ديدگاه مردم، بهبود خدمات حمل و نقل مي‌باشد.
براي برداشت اطلاعات مورد نياز اين مطالعات، فرم‌هاي مخصوص در 32 مدرسه توزيع شد تا اطلاعات اوليه جمع‌آوري گردد و همچنين آمارگيري در دروازه‌هاي مجموعه شهري و شهرهاي اقماري انجام شد.
مضمون پرسش‌هاي انجام شده در نظرسنجي اطلاعات مبدأ و مقصد سفرهاي ساکنين دانش آموزان بود و براي جمع آوري اطلاعات از 160نفر نيروي آمارگيري استفاده شده است.
مشاور طرح تشريح کرد: طبق تحليل آمار و اطلاعات مربوط به عرصه سيستم حمل و نقل مجموعه شهري بيشترين ميزان سفرهاي روزانه شهروندان با سهمي معادل  31/6درصد از سهم وسايل نقليه مربوط به تاکسي، 31/8درصد مربوط به وسايل نقليه شخصي، 1/4درصدمربوط به آژانس، 18/6درصد مربوط به اتوبوسراني، 2/6درصد دوچرخه مي‌باشد و همچنين  و همچنين برخي از مهمترين اهداف شهروندان در سفرهاي روزانه عبارت از ،  40درصد از سفرهاي درون شهري کاري، 23درصد تحصيلي و 13 درصد خريد است.
طبق توضيحات مشاور اين طرح ، اوج سفرهاي درون شهري بين ساعت 7تا 8 و 17تا 18 است و همچنين وضعيت سرويس دهي حمل و نقل عمومي نسبت به ساير شهرها در وضعيت مطلوبي قرار دارد.
مشاور طرح در ادامه به تحليل تسهيلات حمل و نقل، سفرهاي داخلي و دروازه‌اي و وضعيت آلاينده‌اي زيست محيطي پرداخت و مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
همچنين طبق مطالب ارايه شده توسط مشاور مهم‌ترين مسايل و مشکلات مرتبط با شبکه معابر، نامناسب بودن ترکيب سلسله مراتب عملکردي معابر در سطح شهر قزوين، عدم کفايت ظرفيت شبکه در برخي نقاط، مشکلات نسبي در شکل و توپولوژي شبکه و نياز به اصلاح و تغيير مشخصات فيزيکي و عملکردي بيان شد.
در ادامه مشکلات سطح اشغال براي ترافيک، سياست‌هاي موجود براي رسيدن به 40 درصد استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي، مشکلات ورود ناوگان اتوبوس به مباني ورودي، بررسي ميزان تقاضا و ظرفيت موجود حمل و نقل عمومي از جمله خواسته‌هاي اعضاي اين جلسه از مشاور بود.
بررسي نحوه محدوديت‌هاي ترافيک در شهر قزوين، سياست‌هاي احداث پارکينگ و توسعه آن، نحوه توسعه سيستم حمل و نقل عمومي، ايمني ترافيک، تأثيرات شهرهاي جديدالاحداث در سيستم حمل و نقل شهر قزوين از ديگر خواسته‌هاي مهم اعضاي اين جلسه از مشاور بود.
در پايان نيز بين حاضران جلسه و مشاور طرح، جلسه پرسش و پاسخ انجام شد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط