همداني، معاون شهردار قزوين اعلام کرد:
مطالعات جامع حمل و نقل شهرداري قزوين در مراحل پاياني
مطالعات جامع حمل و نقل در خصوص تاسيس اين تونل در مراحل پاياني خود قرار دارد و با اجراي چنين طرحهايي ميتوان 30 درصد از نيازهاي شهري را در فضاهاي زير شهر تامين کرد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين در خصوص احداث تونل مشترک زيرزميني تاسيستي و ترافيکي در شهر قزوين گفت: مطالعات جامع حمل و نقل در خصوص تاسيس اين تونل در مراحل پاياني خود قرار دارد و با اجراي چنين طرحهايي ميتوان 30 درصد از نيازهاي شهري را در فضاهاي زير شهر تامين کرد.
سيد مهدي يدي همداني در گفتگو با پيام شهر اظهار کرد: فرهنگ ساخت تونل شهري، استفاده از حداکثر ظرفيت و فضاي ناپيداي زير شهر را به ارمغان ميآورد و در قزوين به دلايل متعددي احداث اين تونل داراي توجيه فني و اقتصادي است.
يدي همداني در ادامه گفت: از جمله دلايل ساخت تونل زير زميني شهري در قزوين، وجود بافت و اماکن تاريخي، عرض کم شهر و توسعه آن در راستاي شمالي – جنوبي، عرض کم معابر و عدم امکان تعريض و توسعه معابر قزوين است و همچنين تمرکز مراکز گردشگري و تاريخي در مرکز شهر، تراکم بالاي کاربريها در هسته مرکزي و تاريخي شهر از ديگر دلايل ساخت تونل زيرزميني شهري ميباشد.
وي با اشاره به سودمند بودن ساخت تونل زير زميني تاسيستي و ترافيکي در شهر عنوان کرد: احداث چنين تونلهايي با هدف عبور دهي جريان ترافيک، آرام سازي هسته مرکزي شهر، توسعه گردشگري و همچنين کاهش آلودگي صوتي و هوا، بهبود پياده روي و دوچرخه سواري انجام ميگيرد. از سوي ديگر جلوگيري از کنده کاريهاي سطح شهر که به ترافيک منجر ميشود نيز از اهداف ديگر اجراي اين طرح خواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با تاکيد بر اينکه بافت و اماکن تاريخي شهر قزوين مستلزم ملاحظات خاص در عمق و سازه تونل است، بيان کرد: شهرداري قزوين با استفاده از تجربيات ديگر شهرها در ساخت تونل زير زميني شهري، مصمم به انتخاب مهندسان ذي صلاح داخلي براي مطالعه و برنامه ريزي در حوزه شهرسازي و بافت تاريخي شهري است و پس از انجام مطالعات مقدماتي شهرسازي، مهندسان زبده داخلي در حوزه ترافيک و سازه انتخاب خواهند شد و مطالعات اوليه در حوزه زمين شناسي، خاک شناسي، باستان شناسي، شهرسازي و ترافيک خواهد بود.
يدي همداني همچنين ساخت اين تونل در شهر قزوين را در جهت شمال – جنوب و يا شرق – غرب اعلام کرد و گفت: براي طراحي اين تونل، مسايل مربوط به بافت شهر، نوسازي بافتها و تاثيرات رفتارهاي شهروندي مورد بررسي قرار خواهد گرفت. همچنين براي مشخص شدن دقيق مسير تونل زير زميني بايد وضيعت ترافيکي شهر در «افق جامع حمل و نقل 1410» مشخص و با همکاري مهندسان مشاور، مناطقي که بار ترافيکي بيشتري خواهند داشت مورد ارزيابي قرار گرفته و اثر بخشي هريک بررسي شود.
وي همچنين اعتبار لازم براي ساخت هر کيلومتر از اين تونل چهار تا پنج کيلومتري را 250 ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: در صورت تصويب احداث تونل زير زميني در شهر قزوين، اين طرح بزرگترين پروژه عمراني در طول تاريخ اين شهر محسوب ميشود و شهرداري نيز بايد اقدامات گستردهاي را در جهت جذب اعتبارات دولتي و بودجههاي عمومي از جمله اوراق مشارکت انجام دهد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با اشاره به اهميت نگهداري تونلهاي زير زميني شهري اظهار کرد: تخليه هوا از چنين تونلهايي با طول بيش از يک کيلومتر مستلزم طراحيهاي ويژهاي است و بايد براي آن از تجهيزات الکترونيکي و مخابراتي براي کنترل جريان ترافيکي استفاده شود.
يدي همداني در پايان با اشاره به سياستهاي کلان دولت در خصوص سوخت خاطر نشان کرد: تا پنج سال آينده خيابانهاي عادي در شهر قزوين پاسخگوي نياز شهروندان نخواهد بود و شهرداري قزوين در کنار ساخت اين تونل بايد روشهاي مديريتي جديدي را در جهت کنترل تقاضا اتخاذ کند که از جمله آنها ميتوان به محدوده طرح ترافيک اشاره کرد.