پنجشنبه ۱۳۹۰/۰۹/۲۴

همداني، معاون شهردار قزوين اعلام کرد:

مطالعات جامع حمل و نقل شهرداري قزوين در مراحل پاياني

مطالعات جامع حمل و نقل در خصوص تاسيس اين تونل در مراحل پاياني خود قرار دارد و با اجراي چنين طرح‌هايي مي‌توان 30 درصد از نيازهاي شهري را در فضاهاي زير شهر تامين کرد.

 

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين در خصوص احداث تونل مشترک زيرزميني تاسيستي و ترافيکي در شهر قزوين گفت: مطالعات جامع حمل و نقل در خصوص تاسيس اين تونل در مراحل پاياني خود قرار دارد و با اجراي چنين طرح‌هايي مي‌توان 30 درصد از نيازهاي شهري را در فضاهاي زير شهر تامين کرد.
سيد مهدي يدي همداني در گفتگو با پيام شهر اظهار کرد: فرهنگ ساخت تونل شهري، استفاده از حداکثر ظرفيت و فضاي ناپيداي زير شهر را به ارمغان مي‌آورد و در قزوين به دلايل متعددي احداث اين تونل داراي توجيه فني و اقتصادي است.
يدي همداني در ادامه گفت: از جمله دلايل ساخت تونل زير زميني شهري در قزوين، وجود بافت و اماکن تاريخي، عرض کم شهر و توسعه آن در راستاي شمالي – جنوبي، عرض کم معابر و عدم امکان تعريض و توسعه معابر قزوين است و همچنين تمرکز مراکز گردشگري و تاريخي در مرکز شهر، تراکم بالاي کاربري‌ها در هسته مرکزي و تاريخي شهر از ديگر دلايل ساخت تونل زيرزميني شهري مي‌باشد.
وي با اشاره به سودمند بودن ساخت تونل زير زميني تاسيستي و ترافيکي در شهر عنوان کرد: احداث چنين تونل‌هايي با هدف عبور دهي جريان ترافيک، آرام سازي هسته مرکزي شهر، توسعه گردشگري و همچنين کاهش آلودگي صوتي و هوا، بهبود پياده روي و دوچرخه سواري انجام مي‌گيرد. از سوي ديگر جلوگيري از کنده کاري‌هاي سطح شهر که به ترافيک منجر مي‌شود نيز از اهداف ديگر اجراي اين طرح خواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با تاکيد بر اينکه بافت و اماکن تاريخي شهر قزوين مستلزم ملاحظات خاص در عمق و سازه تونل است، بيان کرد: شهرداري قزوين با استفاده از تجربيات ديگر شهرها در ساخت تونل زير زميني شهري، مصمم به انتخاب مهندسان ذي صلاح داخلي براي مطالعه و برنامه ريزي در حوزه شهرسازي و بافت تاريخي شهري است و پس از انجام مطالعات مقدماتي شهرسازي، مهندسان زبده داخلي در حوزه ترافيک و سازه انتخاب خواهند شد و مطالعات اوليه در حوزه زمين شناسي، خاک شناسي، باستان شناسي، شهرسازي و ترافيک خواهد بود.
يدي همداني همچنين ساخت اين تونل در شهر قزوين را در جهت شمال – جنوب و يا شرق – غرب اعلام کرد و گفت: براي طراحي اين تونل، مسايل مربوط به بافت شهر، نوسازي بافت‌ها و تاثيرات رفتارهاي شهروندي مورد بررسي قرار خواهد گرفت. همچنين براي مشخص شدن دقيق مسير تونل زير زميني بايد وضيعت ترافيکي شهر در «افق جامع حمل و نقل 1410» مشخص و با همکاري مهندسان مشاور، مناطقي که بار ترافيکي بيشتري خواهند داشت مورد ارزيابي قرار گرفته و اثر بخشي هريک بررسي شود.
وي همچنين اعتبار لازم براي ساخت هر کيلومتر از اين تونل چهار تا پنج کيلومتري را 250 ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: در صورت تصويب احداث تونل زير زميني در شهر قزوين، اين طرح بزرگ‌ترين پروژه عمراني در طول تاريخ اين شهر محسوب مي‌شود و شهرداري نيز بايد اقدامات گسترده‌اي را در جهت جذب اعتبارات دولتي و بودجه‌هاي عمومي از جمله اوراق مشارکت انجام دهد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين با اشاره به اهميت نگهداري تونل‌هاي زير زميني شهري اظهار کرد: تخليه هوا از چنين تونل‌هايي با طول بيش از يک کيلومتر مستلزم طراحي‌هاي ويژه‌اي است و بايد براي آن از تجهيزات الکترونيکي و مخابراتي براي کنترل جريان ترافيکي استفاده شود.
يدي همداني در پايان با اشاره به سياست‌هاي کلان دولت در خصوص سوخت خاطر نشان کرد: تا پنج سال آينده خيابان‌هاي عادي در شهر قزوين پاسخگوي نياز شهروندان نخواهد بود و شهرداري قزوين در کنار ساخت اين تونل بايد روش‌هاي مديريتي جديدي را در جهت کنترل تقاضا اتخاذ کند که از جمله آنها مي‌توان به محدوده طرح ترافيک اشاره کرد.

 

تصاویر مرتبط