شنبه ۱۳۹۰/۰۹/۱۲

هدايت فر، مديرعامل سازمان عمران و مسکن سازان استان:

پل هاي غير همسطح، گره گشاي ترافيک شهر قزوين است

تسهيل عبور و مرور شهروندان يكي از مهمترين وطايف شهرداري بوده و بديهي است كه با تحقق آن رفاه و آسايش بيشتري براي آن ها فراهم خواهد شد.

 

عبدالحميد هدايتفر، مديرعامل سازمان عمران و مسکن سازان و مدير اجرايي طرح تملك بافت فرسوده شهيد انصاري، با تأكيد بر اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بحث عبور و مرور و بهبود آن؛ از جمله وظايف اوليه شهرداري است كه با در دستور كار قراردادن احداث پلهاي غيرهمسطح شاهد كاهش گره ترافيكي، كاهش تصادفات، كاهش اتلاف زمان خواهيم بود.
وي افزود: ترافيك از جمله مسايلي است كه با سلامت و تأمين امنيت جاني و مالي شهروندان ارتباطي تنگاتنگ دارد و چه بسا اگر بيماراني در ترافيك بمانند با مرگ دست و پنجه نرم ميكنند پس چون اين موضوع با جان انسانها سر و كار دارد؛ توجه به آن علاوه بر اين كه از جلمه وظايف شهرداري است، از مهمترين امور انساني به شمار رفته و رويكردي پسنديده است.
هدايتفر ادامه داد: قزوين در احداث بسياري از فضاهاي شهري مانند اولين خيابان ايران پيشگام بوده است و لازم است مانند گذشته در افزايش امكانات و تسهيلات شهري پيشگام باشيم.
وي در ادامه با اشاره به ضرورت احداث برجهاي مسكوني، اداري، تجاري با حداكثر امكانات در شهر قزوين، از آن به عنوان يكي از مهمترين نيازهاي شهروندان ياد و تصريح كرد: قزوين جزو شهرهاي اول كشور است كه با گراني قيمت زمين و مسکن مواجه بوده كه بيترديد گسترش ساختمانها به صورت عمودي راهحلي مناسب و براي رفع اين نقيصه است.
هدايت فر اضافه کرد: از سوي ديگر با گسترش حوزه ارتباطات، شهروندان نسبت به چگونگي گسترش برجها و ارائه خدمات و امكانات در آن، چه در داخل و خارج كشور آگاهي دارند و از مديريت شهري انتظار دارند كه نيازها، امكانات و خدمات مورد نياز آنها به خوبي در اين فضاها ديده و برنامهريزي شود همچنين با توجه به گسترش بسياري از امكانات شهري مانند بوستانها، پلهاي غيرهمسطح و ... نياز است مانند يك موجود زنده ديگر امكانات شهري نيز رشد نمايد كه احداث اين برجها نيز در راستاي تحقق همين آرمان است.
مجري طرح تملك بافت فرسوده شهيدانصاري در رابطه با اقدامات شهرداري در خصوص احياي بافت فرسوده در شهر گفت: لزوم توجه به بافت فرسوده نيز از مسايلي است كه در هنگام بروز بحران خود را نشان ميدهد چرا كه بافت فرسوده شهري در صورت بروز هر گونه حادثهاي مانند زلزله با ريزش ساختمان ها مواجه ميشود و از سوي ديگر نيز به دليل اينكه كوچههاي اين مناطق داراي عرض كمتر از 6 متر است بعد از حادثه امكان امداد و نجات جان مصدومين وجود ندارد.
وي افزود: همچنين طبق قانون در برنامه توسعه فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي پنج ساله سوم تا پنجم، دولت موظف است نسبت به حذف بافت فرسوده در شهرها در روستاها اقدام نمايد و در راستاي تحقق اين امر هر سال بايد 10 درصد از اين مناطق حذف شوند؛ بنابراين همانگونه كه ميبينيم اقدام شهرداري قزوين علاوه بر اينكه تلاش براي حفظ امنيتجاني شهروندان به شمار ميرود رويكردي در راستاي اجراي قانون نيز ميباشد و شاخصهاينفوذناپذيري، ناپايداري و وجود پلاكهاي ريزدانه براي تعريف يك ناحيه به بافت فرسوده مشخص شده است.
وي ادامه داد: احياي بافت فرسوده و نتايج آن به مردم آن ناحيه برميگردد و شهرداري براي اثبات اين امر به مردم در ناحيه شهيد انصاري باقيماندة پلاكهايي كه به تملك شهرداري درآمده اگر از لحاظ ضابطه شهري متراژ آن مناسب براي ساخت و ساز باشد به صاحبان آنها ميدهد تا مردم بدانند تملك اين بافت جز احياي آن براي شهرداري سودي ندارد و علي رغم اين كه قيمت ملك توسط سه كارشناس كه يكي از آنها توسط خود صاحب پلاك انتخاب ميشود، صورت ميگيرد و بسياري از مردم از اين امر رضايت دارند و با خشنودي پلاكهاي خود را واگذار مينمايند.
هدايت فر گفت: اما عدهاي ناگهان قيمت ملك خود را 3 يا 4 برابر قيمت واقعي روز اعلام ميكنند كه باعث وقفه در كار ميشود و بديهي است كه قانون نيز در اينجا راهكارهايي دارد اما ما سعي ميكنيم با تعامل خوبي كه با مردم داريم و توضيحات در مورد نتايج آن براي خود مردم، آنها را در واگذاري ملك قانع نماييم. مديرعامل سازمان عمران و مسکن سازان در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: بايد از توقعات شهروندان با نيازسنجي يا افكار سنجي آگاه شويم و نظر آنها را در اجراي طرحها به كار بگيريم زيرا ممكن است طرحي از نظر شهرداري در اولويت اول باشد اما از نظر مردم در اولويتهاي بعدي قرار گيرد و با اين نظر خواهي و انجام آن، مردم همراه هميشگي و پشتوانه همة مسايل شهري ميشوند زيرا ميبينند اين ارگان هزينهها را در شهر طبق نياز آنها صرف ميكند و آنها براي اجراي به موقع طرحهاي بعدي در پرداخت عوارض شهري و ... اقدام مينمايند و همچنين شهرداري و شورا تا حد امكان بايد سعي نمايد تعامل نزديك خود را با مردم به عنوانسرمايههاي مهم اجتماعي حفظ نمايد.
هدايتفر در خاتمه سخنانش گفت: مديريت متحدش شهري كه مقدمه مديريت واحد شهري است از ضروريات يك شهر است كه بايد در يك شهر شكل بگيرد و تا همه مديران در يك راستا و با هم براي ارتقاي شهر خود در حركت باشند كه در شهر قزوين پيگيري و اجراي مديريت متحد شهري بهتر از گذشته اعمال شده و بايد از همه فرصتها براي رشد و تعالي شهر استفاده نماييم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط