سه‌شنبه ۱۳۹۰/۰۷/۱۲

نصرتي، شهردار:

شهرداري قزوين بهره گيري از انرژي هاي نو را براي اولين بار در کشور اجرايي مي کند

شهرداري قزوين مصمم است به عنوان اولين شهرداري درسطح کشور برنامه هاي خود را در سرفصل بهره برداري از انرژي هاي نو اجرايي کند.

در نشست تخصصي کاربرد انرژي هاي نو درمديريت شهري براي مقابله با تغييرات آب و هوا که به مناسبت روز جهاني اسکان بشر توسط شهرداري قزوين وبا حضور نماينده سازمان ملل متحد ومديران ومسئولان کشوري واستاني برگزارشد،مسعود نصرتي شهردار قزوين با اعلام خبر فوق افزود: اميد است با برگزاري نشست تخصصي ميان تمامي دستگاههاي اجرايي پيوند و يگپارچگي برقرار و زمينه هاي مناسب براي اجرايي شدن برنامه ها در قزوين ونيز کشور فراهم شود.
نصرتي ضمن ابزارخرسندي از همزماني برگزاري نشست تخصصي کاربرد انرزي هاي نو در مديريت شهري با روز جهاني اسکان بشر به اقدامات شهرداري در اين خصوص اشاره کرد و گفت از ماه هاي گذشته پيرو بحث هدفمندي يارانه ها و اينکه مديريت شهري جز دستگاه هايي است که از يارانه بهرمند نمي شود مطالعات خوبي در شهر قزوين در اين خصوص صورت يافته است.
وي با تاکيد بر استفاده از انرژي هاي نو در قزوين ادامه داد: هم اكنون شرايط مساعدي فراهم شده و نتايج خوبي از پروژه مشاركتي شهرداري با سازمان نظام مهندسي ساختمان براي براي استفاده از انرژي هاي نو حاصل شده است.
شهردار قزوين از انعقاد تفاهم نامه و انجام بازديدي از سازمان انرژي هاي نو خبرداد و افزود: قابليت هايي که براي شهر قزوين وجود داشت در خصوص استفاده از انرژي هاي خورشيد و باد با نصب توربين هاي بادي، در برنامه ريزي مدنظر قرار گرفت.
وي با اشاره به استفاده از انرژي هاي نو در شهر قزوين افزود: با توجه به اين امر در اولويت کار، پارک يک هزار و 400 هکتاري باراجين و سايت 110 هکتاري محمد آباد با توجه به ويژگي هايي که داشتند، انتخاب شد تا اين برنامه ريزي صورت گيرد.
شهردار قزوين با بيان اينكه اين نشست همزمان با روز جهاني اسکان بشر برگزار شده است که اميدواريم پايه و اساسي براي بهره برداري از انرژي هاي نو در سطح کشور و استان باشد،توضيح داد: وجود شرايط اقليمي خاص براي استفاده از باد و توربين هاي بادي در پارک باراجين و سايت 110 هکتاري محمد آباد در مطالعات اوليه نتيجه مثبتي داشت که با استقرار يک دفتر در سازمان فرهنگي در قالب تفاهم نامه با سازمان انرژي هاي نو، کار آغاز شد.
وي با يادآوري اينكه بعد از تشکيل اين دفتر و آغاز برنامه هاي تحقيقاتي و اجرايي شدن کار، نياز بود از نگاه اجتماعي و فرهنگي اين نشست تخصصي را برگزار کنيم تا شايد بهره برداري و تغيير روش در استفاده از انرژي هاي نو تأثير بيشتري داشته باشد؛ ادامه داد: با هماهنگي شوراي اسلامي شهر و تصميم شهرداري قزوين، مصمم هستيم به عنوان نخستين شهرداري در سطح کشور برنامه هاي خود را در سرفصل بهره برداري از انرژي هاي نو پايه گذاري کنيم.
زارعي، رييس گروه تحقيقات کاربردي سازمان انرژيهاي نو کشور:
با نگاه ويژه اي كه شهردار دارد، قزوين مي تواند سردمدار شهر سبز ايران شود
استفاده از اين منابع انرژي علاوه بر اينکه محيط زيست را آلوده نمي کند، موجب صرفه جويي در مصرف سوخت در کشور مي شود.
علي زارعي، رييس گروه تحقيقات کاربردي سازمان انرژيهاي نو کشور در اين نشست تخصصي گفت: قزوين مي تواند در مديريت شهر سبز ايران پيشگام و الگو بوده و با اجراي طرح هاي انرژي نو زمينه توسعه اين طرحهاي نوين را در کشور فراهم کند.
زارعي با اظهار اينكه استفاده از انرژي ها نو در بخش هاي مختلف از جمله معماري ساختمان ها بايد بيش از پيش مدنظر قرار داده شود، افزود: بخشي از بحث معماري در اختيار شهرداري ها است که بايد جدي گرفته شود و اگر اين بحث مورد توجه جدي باشد اين جلسات ثمرات بيشتري خواهد داشت.
رييس گروه تحقيقات کاربردي سازمان انرژيهاي نو کشور با اشاره به روند رو به رشد شهرنشيني در ايران و جهان اضافه کرد: روند رو به رشد شهرنشيني در جهان اعلام خطر است و سيستم هاي مديريت هوشمند از امروز در فکر ايجاد زيرساخت ها و مسائل لازم هستند.
زارعي با اشاره به اينكه از اولويت هاي جوامع بشري انرژي، آب و محيط زيست است و قزوين در اين بحث مي تواند پيشتاز و شهر سبز ايران شود، تاکيد کرد: قزوين به دليل وجود مناطق بادي، صحرا و مناطق بکر براي استفاده از انرژي خورشيدي پتانسيل هاي بالايي دارد و با نگاه ارزشمندي که در مديران شهري بويژه شهردار قزوين وجود دارد مي تواند سردمدار شهر سبز ايران شود.
اين مسوول با بيان اينكه با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و واقعي شدن قيمت هاي انرژي، استفاده از خورشيد و باد در تامين انرژي واحدهاي توليد، نيروگاهها و منازل و مصارف شهري در حال اجرايي شدن است و اميدواريم اين کار در شهر قزوين تسريع شود، افزود: با بهره گيري از انرژي هاي نو مانند خورشيد و باد که فراوان در کشور يافت مي شود مي توانيم بسياري از نيازها را تامين و هزينه هاي خود را کاهش دهيم.
وي يادآورشد: استفاده از درختچه هاي خورشيدي و تامين برق مورد نياز سالنهاي همايش و روشنايي معابر شهري با بهره گيري از انرژي خورشيد امروز ديگر يک ضرورت است که مي تواند در مديريت شهري جدي گرفته شود.
پايان پيام

تصاویر مرتبط