2/18/2015

پيشنهاد شهردار قزوين:

شهر قزوين در مسير همکاري با کشورهاي اکو قرار گرفت

شهر قزوين آماده خواهرخواندگي با شهرهاي مهم کشورهاي اکو، راه‌اندازي بازار ملل در سعدالسلطنه، احداث شهرک آموزش شهروندي و اجراي طرح ديپلمات گريت با همکاري کشورهاي عضو اکو است.

 

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: شهر قزوين آماده خواهرخواندگي با شهرهاي مهم کشورهاي اکو، راه اندازي بازار ملل در سعدالسلطنه، احداث شهرک آموزش شهروندي و اجراي طرح ديپلمات گريت با همکاري کشورهاي عضو اکو است.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين و به نقل از خبرگزاري مهر؛ نصرتي در دويستمين نشست شوراي نمايندگان دائم کشورهاي عضو سازمان همکاري هاي اقتصادي(اکو) که در سالن شهرداري قزوين برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اکو از الگوهاي موفق و پيشرو در زمينه همکاري هاي منطقه اي در حوزه تجاري و تبادل اقتصادي است که اين حوزه با جمعيت 440 ميليون نفري و وسعت 8.5 ميليون کيلومتر مربع سرشار از منابع غني، طبيعي، نفت و گاز و منابع زيرساختي است.
شهردار قزوين بيان کرد: قزوين نيز با 9 هزارسال قدمت يکجا نشيني و بيش از 1700 سال سابقه شهرنشيني از منظر هنري، تاريخي و اجتماعي در طول تاريخ اهميت ارزشمندي دارد و با 54 سال سابقه پايتختي در دوران صفويه جايگاه منحصر بفردي دارد.
نصرتي تصريح کرد: قزوين خواستگاه هنر خوشنويسي، موسيقي در ايران نيز هست و بافت تاريخي آن در حيات بيش از 1700ساله آن به حيات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آن تداوم بخشيده و تا امروز با پويايي نقش تعيين کننده اي در بخش عمده اي از زندگي اقتصادي کشور داشته است.
وي افزود: وجود بزرگترين کاروان سراي درون شهري خاورميانه و آخرين کاروانسرا در جاده ابريشم و نيز اولين ميهمانسراي مدرن ايران بيانگر پيشرو بودن حيات شهري در قزوين است. 
نصرتي اظهارداشت: انتخاب قزوين به عنوان پايلوت اسکان بشر سازمان ملل متحد در سال 2005 بيانگر تداوم حرکت پيشروانه قزوين است که به لحاظ جغرافيايي نيز منحصربه فرد است.
شهردار قزوين يادآورشد: باغستانهاي قزوين با 2500 هکتار مساحت در گستره 20 برابر باغهاي سلطنتي کيو لندن مانند کمربندي سبز اين شهر را در برگرفته و قدمت آن نيز بيش از يک هزار سال است که اهميت آن را در چرخه اقتصادي و تجارت بين المللي نيز دوچندان مي کند.
 
وي گفت: استان قزوين در رديف شش استان برتر کشور در زمينه جذب سرمايه گذاري داخلي و دومين استان در جذب سرمايه گذاري خارجي است که اين قابليت ها بيانگر وجود زيرساختهاي لازم براي جذب سرمايه ها در فصول مختلف است و اکنون سرمايه گذاراني از کشورهاي فرانسه، آلمان و ترکيه و حوزه خليج فارس در اين منطقه حضور دارند.
نصرتي اظهار داشت: بر اين باوريم که هنوز هم پتانسيل هاي فراواني در استان و شهر قزوين به بهره برداري نرسيده لذا از شما نمايندگان کشورهاي عضو اکو انتظار داريم با آشنايي بر شرايط حاکم بر قزوين به عنوان يکي از قطب هاي صنعتي، کشاورزي و تجاري ايران زمينه حضور سرمايه گذاران، تجار و بازرگانان اکو در اين منطقه را فراهم کنيد.
شهردار قزوين يادآورشد: اميدواريم بتوانيم با حضور اعضاء محترم اکو در نشست امروز با ارائه و پذيرش پيشنهادهاي اجرايي زمينه عملياتي شدن برخي کارها را مهيا کنيم.
هفت پيشنهاد اجرايي شهردار قزوين براي اکو
نصرتي هفت پيشنهاد مهم اجرايي براي توسعه همکاري با 10 کشور عضو سازمان همکاري هاي اقتصادي و فرهنگي( اکو) نيز ارائه کرد که با استقبال نمايندگان اکو مواجه شد.
شهردار قزوين تصريح کرد: بر اساس پتانسيل موجود در شهر قابليت راه اندازي پروژه "توريسم درماني" مشابه کار اجرا شده در مشهد در قزوين وجود دارد که در کنار آن پروژه "ديپلمات گريت" با دريافت مجوز از وزارت امور خارجه نيز استعداد اجرايي شدن دارد.
وي گفت: اجراي پروژه "شهرک آموزش شهروندي" در منطقه نمونه گردشگري باراجين مانند مشابه آن در ترکيه، دعوت به همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در سپتامبر 2015 با حضور شهرداران عضو مجمع شهرهاي آسيايي، بهره برداري از ظرفيت فيمابين شهرهاي اسلامي و دريافت موافقت نامه از اکو، بهره برداري از ظرفيت ـ [رين کاروان سراي جاده ابريشم در سعدالسلطنه براي تبديل شدن به بازار ملل و اعلام آمادگي براي خواهر خواندگي قزوين و شهرهاي منتتخب اکو از ديگر پيشنهادهايي است که اميدواريم با تصويب نمايندگان اکو مقدمات اجرايي شدن آن فراهم شود.
پايان پيام