پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۱/۲۶

در نشست مشترک استاندار قزوين و معاون رئيس جمهور مطرح شد؛

اجراي پروژه مرمت و احياي دولتخانه صفوي با سرمايه گذاري شهرداري قزوين

در نشست مشترک مسعود سلطاني فر، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري کشور و فريدون همتي، استاندار قزوين در خصوص اجراي پروژه مرمت و احياي دولتخانه صفوي با سرمايه گذاري شهرداري قزوين توافقات لازم صورت گرفت.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ منوچهر حبيبي، معاون امور عمراني استاندار قزوين افزود: در اين جلسه معاون رييس جمهور بر احيا و مرمت بافت تاريخي شهر قزوين با سرمايه گذاري شهرداري قزوين و همکاري و مشارکت ميراث فرهنگي و شهرداري در اين زمينه تأکيد کرد.

حبيبي افزود: رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور دانش و تخصص فني و تجربه شهرداري قزوين در زمينه مرمت و احيا را بسيار مناسب خواند و با بررسي‌هاي صورت گرفته پروژه مرمت و احياي مجموعه 8 هکتاري دولتخانه صفوي به شهرداري قزوين واگذار شد.

وي با اشاره به اينکه تملک، تخليه و آزادسازي مجموعه دولتخانه صفويه با محوريت مديريت ارشد استان انجام خواهد شد، عنوان کرد: در اين زمينه بايد دستگاه‌هاي اجرايي به ويژه ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان همکاري لازم را داشته باشند.

معاون امور عمراني استاندار قزوين ادامه داد: در حال حاضر 25 سوئيت گردشگري در منطقه باراجين با 95 درصد پيشرفت فيزيکي با مشارکت شهرداري و ميراث فرهنگي در حال ساخت مي‌باشد که در اين جلسه مقرر شد تا يک ماه آينده اين پروژه تعيين تکليف شود.

حبيبي با اشاره به اينکه 60 خانه تاريخي در قزوين براي تغيير کاربري به هتل و مرکز اقامتي شناسايي شده‌اند، اظهار کرد: در اين جلسه مقرر شد پس از برسي هاي لازم و امضاي توافقنامه، خانه‌هايي که قابليت تبديل به مراکز اقامتي دارند از طريق ميراث فرهنگي در اختيار شهرداري قزوين قرار بگيرند و پس از مرمت و بازسازي در يک دوره 25 ساله جهت بهره برداري در اختيار شهرداري باشند.

دانش و تخصص فني و تجربه موفق شهرداري قزوين در مرمت و احياي بافت تاريخي

عليرضا خزائلي، معاون برنامه ريزي و توسعه شهرداري قزوين نيز گفت: دانش و تخصص فني و تجربه موفق شهرداري قزوين در مرمت و احياي بافت تاريخي بر کسي پوشيده نيست و همين امر موجب تأکيد و موافقت معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي کشور بر اجراي اين پروژه توسط شهرداري قزوين شد.

خزائلي با اشاره به اينکه پيشنهاد مرمت و احياي دولتخانه صفوي از سوي شهرداري قزوين مطرح شده بود، عنوان کرد: با توجه به تأکيدات مقام معظم رهبري در سفر به قزوين، اهميت مباحث گردشگري و تأکيدات و پيگيري‌هاي استاندار قزوين در اين زمينه اين پروژه به شهرداري واگذار شد تا بتواند نقش خود را در معرفي هويت و فرهنگ شهر قزوين و توسعه گردشگري ايفا کند.

وي افزود: تا کنون مرمت و احياي مجموعه فرهنگي-تاريخي سعدالسلطنه، خيابان شهدا (سپه)، حمام قجر، خانه امام جمعه، خانه شهيدي و ... توسط شهرداري قزوين به بهترين نحو صورت گرفته است که اين رويکرد شهرداري قزوين نيز مورد حمايت و تقدير معاون رئيس جمهور قرار گرفت.

معاون برنامه ريزي و توسعه شهرداري قزوين با بيان اينکه در خصوص تغيير کاربري خانه‌هاي قديمي شهر قزوين نيز بايد بررسي‌هاي لازم صورت گيرد، گفت: پس از تعيين خانه‌هايي که قابليت تبديل به مراکز اقامتي را داشته باشند، نسبت به جذب سرمايه گذار و مرمت و تجهيز اين خانه‌ها اقدام خواهد شد.

خزائلي خاطرنشان کرد: بخش عمده‌اي از صدور مجوز تغيير کاربري اين خانه‌هاي قديمي بر عهده شهرداري قزوين که در اين زمينه و براي توسعه صنعت گردشگري اين امر با سرعت و همکاري خوبي انجام خواهد شد.

پايان پيام/

تصاویر مرتبط