پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۰۸

به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی؛

نشست تخصصی بازآموزی زلزله بم در قزوین برگزار شد

به مناسبت پنجم دی ماه، سالروز وقع حادثه زلزله شهر بم و بزرگداشت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، نشست تخصصی بازآموزی زلزله بم با حضور مدیران، متخصصین و کارشناسان حوزه استان و شهر قزوین در سالن مفاخر شهرداری برگزار شد.

شهرداری قزوین، پروژه‌های شاخصی در حوزه بازآفرینی شهری اجرا کرده است

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین، سیّد صادق قدسی‌پور، سرپرست این سازمان بیان کرد: هدف این نشست تخصصی، بهره‌گیری از تجربیات آموزنده و تلخ زلزله بم است تا اقدامات نوسازی، بهسازی و بازسازی با رویکرد ایمنی در برابر زلزله در بافت های فرسوده و تاریخی شهر قزوین و سایر شهرهای استان - به ویژه در مورد منازل مسکونی که در معرض آسیب بیشتری در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله قرار دارند- صورت گیرد.

 

وی افزود: محدوده شهر قزوین ۶۰۱۴ هکتار است که از این میزان،۵۲۲ هکتار را بافت تاریخی شهر و ۵۰۴ هکتار را بافت فرسوده شامل می‌شود.

 

قدسی‌پور با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، فرسودگی در بافت‌های شهری براساس شاخص‌های خاصی تعریف می‌شود، گفت: بر اساس این شاخص‌ها، بلوک‌هایی با بیش از ۵۰ درصد قطعات کمتر از ۲۰۰ مترمربع، بلوک های با بیش از ۵۰ درصد بناهای فرسوده (فاقد سیستم سازه ای) و بلوک‌های با بیش از۵۰ درصد معابر با عرض کمتر از ۶ متر، در محدوده بافت فرسوده و ناکارآمد شهری قرار می‌گیرند.

 

وی ادامه داد: بر اساس این شاخص‌ها، در شهر قزوین بافت تاریخی شهر، بافت فرسوده نیز محسوب می‌شود و به دلیل تفاوت رویکرد در مواجهه با این دو بافت شهری، مدیریت شهری قزوین در خصوص بازآفرینی با چالش‌هایی روبه رو است.

سرپرست سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین تشریح کرد: شهرداری قزوین در سال‌های اخیر پروژه‌های شاخصی در خصوص بازآفرینی شهری اجرا کرده است که از جمله آنها می‌توان به پروژه احیاء بافت فرسوده هادی‌آباد اشاره کرد. در ادامه اقدام در این محدوده، پروژه مشارکتی شهید نواب صفوی با هدف ساماندهی بافت فرسوده و بهبود فضای مسکونی شهر اجرا شده است.

 

وی اضافه کرد: پروژه مشارکتی شهید انصاری غربی حد فاصل خیابان‌های مولوی و نواب صفوی، از دیگر اقدامات اجرایی در زمینه نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری با کاربری تجاری محسوب می‌شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرداری، پروژه‌های مطالعاتی در حوزه بازآفرینی شهری و با هدف ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های ناکارآمد شهری تهیه کرده است، گفت: طرح تفصیلی موضعی و موضوعی و گذربندی محله هادی‌آباد، طرح بهسازی و ایمن‌سازی بازار قزوین، طرح مشارکتی احیای فضاهای مستعد توسعه در خیابان امام خمینی(ره) و طراحی ورودی محله تاریخی راه‌ری از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شوند.

 

قزوین، جزو شهرهای پرخطر در زمینه وقوع زلزله است

در ادامه این نشست، محمدرضا غنچه، معاون مدیرکل دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه در استان قزوین، زلزله‌های بوئین‌زهرا، آوج و رودبار رخ داده است، گفت: نباید منتظر وقوع زلزله‌ای مخرب در شهر قزوین باشیم، به همین دلیل نشست تخصصی بازآموزی زلزله بم با هدف هشدار به فعالین حوزه مدیریت شهری برگزار شده است.

 

وی افزود: شهرهای ایران براساس خطر وقوع زلزله، به پنج دسته تقسیم می‌شود که میزان مخاطرات از گروه اول به گروه پنج کاهش می‌یابد. شهر قزوین در این دسته‌بندی، در گروه دوم که جزو شهرهای پرخطر است، قرار دارد.

 

غنچه با بیان اینکه در حال حاضر ۷/۲ میلیون واحد مسکونی با ناپایداری شدید (اصطلاحاً سقف لرزان) وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند، گفت: ۳۳ درصد از جمعیت شهرهای ما ساکن بافت‌های ناکارآمد شهری هستند. همچنین ۲۳ درصد از سطح شهرهای ایران در این بافت‌ها قرار دارد. علاوه بر این، ۴۹ درصد از ابنیه شهرهای ایران در برابر وقوع زلزله ناپایدار هستند که همگی آمار هشداردهنده محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: در شهر قزوین بر اساس سرشماری نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۹۵ به ترتیب، ۹ هزار و ۷/۸ هزار واحد ناپایدار در بافت فرسوده و تاریخی وجود دارد که زنگ خطر جدی در زمان وقوع زلزله محسوب می‌شود.

 

این کارشناس بازآفرینی بیان کرد: به عنوان راهکارهای خروج از بحران بافت‌های ناکارآمد شهری، طرح‌های بازآفرینی و بسته‌های تشویقی اداری، مالی، اسکان موقت و کالبدی و شهرسازانه در نظر گرفته شده است تا ساکنین این بافت‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه ساختمان، تشویق به بازسازی و نوسازی واحدها شوند.

 

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین بسته‌های تشویقی، بسته کالبدی و شهرسازانه است که شامل نوسازی در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی، نوسازی در عمق بافت فرسوده و نوسازی در قطعات غیرقابل تفکیک می‌شود.

 

هدف اصلی برگزاری نشست بازآموزی زلزله بم، رفع موانع موجود در کشور در زمینه بازآفرینی شهری است.

 

در بخش دیگری از این نشست، علی شفیعی، فرماندار بم در زمان وقوع زلزله با بیان اینکه ۱۹ سال از وقوع آن حادثه تلخ گذشته است، گفت: در ۵ دی ماه، زمین با شدت ۶/۶ ریشتر به مدت ۱۳ ثانیه لرزید و متاسفانه به دلیل نبود ساختمان‌های ایمن و عدم رعایت آیین‌نامه‌های مرتبط با زلزله، ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

 

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های بعد از وقوع زلزله، گام‌های محکمی در جهت توسعه پایدار و همه‌جانبه برداشته شده، شهر بم به شکل باشکوهی بازسازی شده و توجه به زیرساخت‌های ایمن صورت گرفته است.

 

شفیعی با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری نشست بازآموزی زلزله بم، رفع موانع موجود در کشور در زمینه بازآفرینی شهری است، گفت: بروکراسی حاکم بر بیشتر دستگاه‌های اجرایی، شاید مانع موفقیت طرح‌های بازآفرینی شهری باشد، زیرا تمام ساز وکارها در این طرح‌ها دیده شده است و تنها زمانی نتایج مثبت حاصل خواهد شد که همه دستگاه‌ها در شهر همراه شوند.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تخریب‌های گسترده در زمان وقوع زلزله بم، عدم بازنگری طرح‌های تفصیلی بود که در حال حاضر در بسیاری از شهرها نیز وجود دارد و باید به صورت جدی مورد توجه مدیران قرار گیرد.

 

فرماندار اسبق بم اظهار امیدواری کرد: طرح‌های ویژه‌ای که شرکت بازآفرینی شهری در کشور به دنبال اجرای آنها است،منجر به ایمن‌سازی در بافت‌های ناکارآمد خواهد شد. البته اصلی‌ترین نیاز اجرای موفق پروژه‌های بازآفرینی شهری، تأمین منابع مالی در دستگاه‌های مختلف اجرایی است، زیرا شهرداری‌ها با توجه به بودجه و درآمدهای سالانه خود با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند.

 

شفیعی اظهار تأسف کرد: در زمان وقوع زلزله بم، به دلیل موازی‌کاری و عدم آمادگی مناسب در وقوع بحران، ۵ ساعت زمان را از دست دادیم که زمان طلایی امداد ونجات بود. امیدواریم در آینده با وجود مدیریت یکپارچه و واحد شهری، در زمان وقوع حوادث این امر تکرار نشود.

 

لازم به ذکر است؛ در این نشست، ارتباط اینترنتی در قالب ویدیو کنفرانس با شهرهای برگزارکننده نشست در کشور برقرار شد و حاضرین در جریان سخنان مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در خصوص روز ایمنی در برابر زلزله نیز قرار گرفتند.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط