دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۰۵

غنچه معاون مدیرکل دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران:

قزوین در رتبه دوم خطرآفرینی زلزله در کشور قرار دارد

غنچه معاون مدیرکل دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۹۰ درصد وسعت خاک ایران روی گسل زلزله‌خیز است و در این میان متاسفانه قزوین در رتبه دوم خطر‌آفرینی قرار دارد.

به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین، مهندس فرشاد غنچه در همایش آموزه‌های زلزله بم که همزمان با سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در محل سالن مفاخر شهرداری قزوین با حضور مدیران دولتی و شهرداری برگزار شد،افزود:زلزله شهرهای آوج و رودبار زنگ خطری جدی برای سایر شهرها بود،در حال حاضر در شهر قزوین ۳۴ هزار واحد ناپایدار وجود دارد که تاب ایستادگی در برابر زلزله ۶ ریشتر به بالا را ندارد.

معاون مدیرکل دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران در بیان راهکار بهبود شرایط موجود خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز نسبت به ایمن سازی ساختمان ها به خصوص در بافت فرسوده، تاکید داشتند و فرمودند که دولت، سرمایه گذاران را برای ساخت واحدهای چهار و پنج طبقه در بافت‌های قدیمی کمک کند. معتقدیم که با تخریب هر واحد در بافت فرسوده می‌توان ۳ واحد مستحکم و مقاوم در برابر زلزله را بنا کرد.

غنچه یادآور شد: ۲/۷ درصد از واحدهای موجود در شهر قزوین واحد ناپایدارند و این قابلیت وجود دارد که در بافت فرسوده شهر پنج میلیون واحد مسکونی جدید بسازیم.

وی در ادامه به بسته‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد انگیزه برای مالکین  اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد تخفیف عوارض بافت فرسوده، تسریع در صدور پروانه ساخت، اهداء پروانه پایان‌کار در اسرع وقت از جمله تشویق‌هایی است که می‌تواند در بهبود شرایط و اوضاع بافت فرسوده مثمرالثمر باشد. 

معاون مدیرکل دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: همچنین امتیازی برای دستگاه‌های دولتی که با هدف تسهیلگری در امور خدمات‌رسانی  اقدام به رفع موانع به‌سازی بافت فرسوده می‌کنند؛ در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد همچنین بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات  به متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده، پرداخت خواهد شد. همچنین در ۹ ماهه نخست امسال ۴۲۶ واحد معرفی شده و ۲۵۴ واحد وام خود را دریافت کردند.

غنچه افزود: اسکان موقت مالکان بناهای بافت فرسوده، با اعطای تسهیلات۶۰ میلیون تومانی یکی دیگر از بسته های تشویقی در این حوزه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران  در خصوص بافت فرسوده شهر قزوین، اجرای مصوبه ای جهت از بین بردن نقاط کور در بلوک‌های شهری است.

وی در پایان گفت: بر اساس این مصوبه، مواردی همچون نوسازی قطعات غیر‌قابل تجمیع(پلاک‌های ساختمانی کمتر از حدنصاب و ۵۰ متر)، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای، بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، سیاست‌ها و ضوابط تشویقی و توجه به پدافند غیر‌عامل در آن مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام

تصاویر مرتبط