جمعه ۱۳۹۲/۱۱/۱۱

پژوهشگر اسلامي:

معماري اصيل اسلامي، آرامش انسان را تضمين مي کند

معماري اسلامي با داشتن هويت ديني و مذهبي و الهام از تمدن اسلامي داراي معنويت و عواطفي است که مي تواند آرامش زندگي انسانها را تضمين کند.

 

عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي معماري و شهرسازي مالزي گفت: معماري اسلامي با داشتن هويت ديني و مذهبي و الهام از تمدن اسلامي داراي معنويت و عواطفي است که مي تواند آرامش زندگي انسانها را تضمين کند.
 
به گزارش خبرنگار مهر، "اسپاهيچ اومر" روز پنجشنبه از بناهاي تاريخي و معماري شهر قزوين ديدن و در جلسه تخصصي با مديران شهرسازي و معماري شهرداري قزوين شرکت کرد.
 
وي در نشست با کارشناسان و مديران معماري و شهرسازي شهرداري قزوين در سراي سعدالسلطنه اظهارداشت: مهمترين وظيفه ما ترويج فرهنگ و معماري اسلامي است که با تطبيق معماري مدرن و اسلامي مي توانيم به نتايج ارزشمندي دست يابيم.
 
اين محقق و پژوهشگر اسلامي تصريح کرد: پيامبر اکرم(ص) پس از هجرت از مکه به مدينه اولين شهر اسلامي را بنا کردند و پايه گذار شهر اسلامي و تمدن اسلامي بودند و با تعيين مسجد براي اجتماع مسلمين زمينه ارتباط مردم با خدا را در اين مکان هاي مذهبي فراهم کردند.
 
وي گفت: انسانها با حضور در بناهاي اسلامي شخصيت و هويتي معنوي پيدا مي کنند که اين روحيه و تغيير رفتار با خواند هيچ کتابي شايد بدست نيايد.
 
اومر بيان کرد: به دليل شرايط آب و هوايي، مسائل اقتصادي، تخصص و مهارت برخي مسائل متغير و برخي ثابت است که ابعاد پايداري و متغير بايد در کنار يکديگر مورد توجه قرار گيرد.
 
اين محقق و پژوهشگر اسلامي تصريح کرد: اسلام حقيقتي است که موجب شده تا مسلمانان در اقصي نقاط جهان عليرغم تفاوت در ظاهر و مليت در امور ديني، نمازخواندن، حضور در مساجد و ارتباط با خدا وجوه مشترکي داشته باشند و يکسانند و اين يکپارچگي به زيبايي و وحدت جهاني کمک کرده است.
 
سازه ها در معماري اسلامي مفهوم زندگي است
 
عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي معماري و شهرسازي مالزي گفت: سازه ها در معماري اسلامي فقط مصالح ساختماني تلقي نمي شود بلکه داراي مفهوم زندگي هستند با داشتن هويت به ايجاد رفتار عاطفي و آرامش کمک مي کند.
 
اومر بيان کرد: معماري بايد يک تسهيلگر در زندگي باشد و گاهي عکس و تصوير نمي تواند عمق و روح معماري اسلامي را بخوبي نشان دهد و بايد با حضور در اين اماکن با اين فضاها ارتباط معنوي برقرار کرد و لذت برد.
 
بناهاي تاريخي قزوين ديدني است
 
اين محقق اسلامي تصريح کرد: براي اولين بار است که به قزوين آمده ام که از ديدن بناهاي مسجد جامع، مسجدالنبي، حمام قجر و سراي سعداسلطنه واقعا لذت بردم و تحت تاثير قرار گرفتم.
 
وي گفت: اميدوارم در اين سفر بتوانم از ايرانيها بيشتر بياموزم و اطلاعات خود را بالا ببرم تا در نگارش کتابم در خصوص معماري کمک شود.
 
در اين نشست که خزائلي مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري قزوين حضور داشت، مديران و کارشناسان اين سازمان هم ديدگاههاي تخصصي خود در مورد معماري اسلامي را بيان کردند.

 

تصاویر مرتبط