سه‌شنبه ۱۳۹۲/۰۳/۲۸

به گزارش واحد مطالعات و سرمايه گذاري سازمان نوسازي و بهسازي:

وضعيت ساخت و ساز در محدوده کوچه برق

قرار گيري عناصري داراي هويت تاريخي و معماري ارزشمند در محدوده بافت تاريخي ،نياز فضا را به تبعيت الگوي سنتي به گونه اي که هماهنگ با عناصر موجود در فضا باشد ...

قرار گيري عناصري داراي هويت تاريخي و معماري ارزشمند در محدوده بافت تاريخي ،نياز فضا را به تبعيت الگوي سنتي به گونه اي که هماهنگ با عناصر موجود در فضا باشد ، ضروري مي سازد .بنابراين پيروي از اصل طراحي شهري که حداقل با نماي ظاهري الگوي سنتي سازگاري داشته باشد و به سازمان بصري آن لطمه وارد نکند ، مي تواند به تقويت هويت فرهنگي و تاريخي اين محور کمک شاياني نمايد ولي اصول بکار گرفته شده در تک بناهاي نوساز در اين محدوده اغلب به گونه اي است که در تضادبا الگوي سنتي موجود در بافت قرار گرفته و سيماي آن را مخدوش نموده است .

ناهمگوني بناهاي نوساز که بر مبناي ضروريات ساخت و ساز جديد طراحي مي شوند ، با بناهاي برجاي مانده از دوران کهن که مطابق با اصول معماري زمان خود ساخته شده اند ، سبب نوعي انفصال فضائي و عدم تداوم و مانع از شکل گيري يک کليت منسجم با نظمي آهنگين مي گردد .
بکارگيري سطوح صيقلي ، پنجره هاي آلومينيومي نوعي ناسازگاري دريافت بوجود آورده است ، به نظر مي رسد از جمله ويژگيهاي گونه هاي مسکوني با ارزش موجود در محله ، عدم استفاده از پيشاني و پيش آمدگي در نماي بنا ، عدم استفاده از قوس در پنجره ها و تزئينات آن ، مسطح بودن لبه بام و بکارگيري شيرواني ، تعريف متمايز ورودي بنا ، سادگي نما و اجتناب از تزئينات پرطمطراق مي باشد . وجود بام مسطح در اين بناها ، اين امکان را بوجود مي آورد که ديد ناظر به سمت عناصر شاخص و برجسته فضا بدون هيچ اختلال و مانعي متمرکز شود .
گونه هاي مسکوني موجود در گذر برق به سه دسته کلي قابل تقسيم مي باشند :
الف – گونه هاي نسبتا قديمي مربوط به زمان پهلوي اول و دوم که به تعداد بسيار محدود و پراکنده باقيمانده اند .
ب – گونه هاي مياني يا خانه هاي متعلق به 30-35 سال گذشته که اغلب بناهاي محله در اين دسته جاي مي گيرند .
ج –گونه هاي نوساز و در حال ساختني که در سطح محدود پراکنده شده و در حال افزايش اند .
بناهاي با هويت عموما در رديف الف قرار داشته ، اين بنا اگرچه به تعداد بسيار اندک ديده مي شوند اما ابنيه متمايز اين گروه ، انعکاس دهنده ارزشهاي هويت تاريخي سيماي شهري و بخشي از هويت و سابقه اين معبر مي باشند . از ويژگيهاي برجسته اين ابنيه ، توجه ويژه به بازشوها ، استفاده از آجر قزاقي در نما و عدم وجود تعدد مصالح در نما ، سيماي بام يکنواخت ، ارتفاع در حد يک تا دوطبقه و تاکيد بر ورودي بنا به حالت پيش آمدگي جرزها و عقب نشستن در مي باشد .
گونه ب ، شامل بناهائي است که گرچه قدمت زيادي ندارند ولي سيماي شکل يافته در آنها در تضاد با مقتضيات محيطي نبوده و در غالب موارد در هماهنگي با محيط پيرامون خود شکل گرفته اند .
لازم بذکر است طرح مذکور در سال 90 الي 91 با عنوان طرح ساماندهي گذر برق توسط مشاور سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين انجام و به اتمام رسيده است .  
 

 

تصاویر مرتبط