شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۳۱

رشوند آوه:

با پیشنهاد ثبت بازارچه جهانی صنایع دستی در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین موافقت شد

در پنجمین اجلاس هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، با پیشنهاد نماینده معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، مبنی بر ثبت بازارچه جهانی صنایع دستی در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه موافقت به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین؛ آرش رشوند آوه، مدیرعامل این سازمان ضمن اعلام این خبر گفت: پیرو بازدید محمودیان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، از مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین در روز چهارم فروردین ماه سال جاری، پیشنهاد سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین مبنی بر راه اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی کشور در قالب استان ها یا مناطق گردشگری در این مجموعه مطرح شد.

وی افزود: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، ضمن استقبال از این طرح، پیشنهاد ثبت بازارچه جهانی صنایع دستی در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه را مطرح کرده و تقاضای ارائه مستنداتی در این زمینه کرد.

وی ادامه داد: بعد از ارسال مستندات مربوط به پیشنهاد ثبت بازارچه جهانی صنایع دستی در سعدالسلطنه به سازمان میراث فرهنگی کشور، این طرح در پنجمین اجلاس هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، توسط توحدی، نماینده معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، مطرح و با کلیات آن موافقت شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد، نمایندگان این اجلاس جهانی در خرداد ماه سال جاری برای بازدید از مجموعه تاریخی سعدالسلطنه و بررسی جوانب این پیشنهاد به قزوین سفر کنند.

وی اضافه کرد: مقدمات کار توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین و با همکاری صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین فراهم خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ طرح مرمت و احیای مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین از سال 87 آغاز و در ادامه عملیات اجرایی و مرمت این فضای با ارزش انجام شده است. همچنین در حال حاضر 148 حجره و 3 کارگاه فعال در این مجموعه وجود دارد که بیش از 85 درصد آن در زمینه صنایع دستی 128 زن و 130 مرد  فعالیت می کنند. در ضمن از این تعداد، 27 بانوی استادکار در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

پایان پیام.

 

تصاویر مرتبط