دوشنبه ۱۳۹۷/۰۶/۲۶

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین مطرح کرد؛

مشارکت پویای کسبه خیابان سپه، کلید ارتقای کیفی این فضای با ارزش

ارتقای کیفیت فضا و فعالیت‌های شهری در خیابان سپه، به عنوان اولین خیابان طراحی شده ایران، در گرو مشارکت فعال کسبه، ساکنین و ذی‌نفعان طرح باز زنده‌سازی این خیابان است.

آرش رشوند آوه، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین ضمن بیان این مطلب در نشست مشترک با اعضای انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار و با حضور بابک مغازه‌ای، یکی از تسهیلگران برجسته کشور در خصوص توانمندسازی و گردشگری پایدار، گفت: پروژه خیابان سپه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و از جمله اقدامات صورت گرفته در آن می توان به ساماندهی تأسیسات شهری، ساماندهی مسیرهای پیاده و سواره خیابان، بدنه‌سازی بخشی از خیابان سپه و... اشاره کرد.

وی افزود: به تازگی مطالعات جامع گردشگری در قزوین انجام شده که براساس آن، پنج محور گردشگری فرهنگی- تاریخی در شهر تعریف شده است و اصلی‌ترینِ آنها از خیابان سپه می گذرد و به بقعه امامزاده حسین (ع) ختم می‌شود.

رشوند آوه تصریح کرد: با توجه به توافق صورت گرفته با انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار، نقد و بررسی پروژه سپه مدنظر می‌باشد به گونه‌ای که بتوان از طریق جلب مشارکت فعال کسبه و ساکنین این خیابان، فضای شهری جذابی برای شهروندان و گردشگران ایجاد کرد.

وی با اشاره به این موضوع که خیابان سپه، دارای شرایط خاصی در شهر قزوین است، گفت: محدوده بازارچه سپه کاملاً پویا است؛ اما در قسمت شمالی آن تعدادی از بناها رها شده و متروکه هستند. همچنین برخی گاراژها که به آنها تغییر کاربری پیشنهاد شده، تمایل چندانی با این امر نداشته و اکثر کسبه علاقه‌ای به مشارکت در بدنه‌سازی نشان نداده‌اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین ادامه داد: یکی از اهداف تلاش در این راستا این است که فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در بدنه‌های خیابان سپه وارد فضای پیاده‌رو شود و به همین دلیل و با توجه به اولویت حضور عابرین در خیابان، پیاده‌روها تعریض شده است؛ چرا که می‌خواهیم در کنار باززنده‌سازی فضا و بناها در سپه، فعالیت‌های شهری نیز احیا شوند.

وی اظهار امیدواری کرد: با همراهی انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار اقدامات شایسته‌ای در زمینه آگاه‌سازی کسبه و شهروندان در خصوص ضرورت باززنده‌سازی خیابان سپه و جلب مشارکت پویا و مستمر آنان تا تبدیل این خیابان به یک فضای شهری با کیفیت و جذاب برای شهروندان و گردشگران صورت گیرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: پس از پایان این جلسه، نشست‌های مشترکی با اعضای هیأت‌ امنای بقعه امامزاده اسماعیل (ع) و زبیده خاتون (س) در مجاورت خیابان سپه و هم‌اندیشی با برخی از کسبه و بهره‌برداران خیابان سپه و بازارچه آن در شبستان مسجد جامع و با حضور مهدیه‌ السادات قافله‌باشی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری و سعید دقیقی، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین برگزار و نظرات و پیشنهادات حاضرین در جلسه اخذ شد.

وی اضافه کرد: در جلسه با اعضای هیأت‌ امنای بقعه امامزاده اسماعیل (ع) و زبیده خاتون (س)، موضوعاتی مانند تأکید بر هویت فرهنگی- مذهبی خیابان سپه برای شهروندان و گردشگران، برگزاری رویدادهای مذهبی در این خیابان، افزایش سرعت طرح باززنده‌سازی، تقویت فضاهای مذهبی مانند بقعه امامزاده اسماعیل (ع) به عنوان یک بنای میراثی و جاذبه گردشگری، بررسی دلایل عدم مشارکت کسبه در طرح احیای فعالیت‌ها و فضاها در خیابان و... مطرح شده است.

رشوند آوه با اشاره به حضور قابل توجه کسبه خیابان سپه در نشست مسجد جامع گفت: کسبه و بهره‌برداران این خیابان در حضور اعضای شورای اسلامی شهر و تسهیلگران پروژه باززنده‌سازی، مسائل و نظرات خود را مطرح کردند که مورد بحث و بررسی در جلسه قرار گرفت.

وی افزود: احداث پارکینگ عمومی در نزدیکی خیابان سپه، ساماندهی خودروهای دستفروش در طول خیابان و دستفروشان مجاور بازارچه سپه، احداث سرویس بهداشتی عمومی در فضا، نصب فلاورباکس در رفیوژ خیابان و تزریق کاربری‌های جاذب گردشگر مانند مسافرخانه و رستوران در بدنه‌ها، از جمله پیشنهادات و درخواست‌های کسبه در خصوص طرح باززنده‌سازی خیابان سپه است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین بیان کرد: از دیگر درخواست‌ها و پیشنهادات کسبه خیابان سپه می‌توان به افزایش سطح فضای سبز شهری و پوشش گیاهی، ایجاد ایستگاه اطلاعات گردشگری در خیابان، استفاده از زمین‌های خالی برای ایجاد کاربری‌های جدید، احیای مشاغل قدیمی قزوین در مغازه‌های خیابان سپه، در نظر گرفتن تسهیلات برای تشویق کسبه جهت مشارکت در طرح باززنده‌سازی، حذف کارت‌پارک برای کسبه و هدایت آبهای سطحی در طول خیابان اشاره کرد.

وی ادامه داد: کسبه و بهره‌برداران خیابان سپه نسبت به مشارکت در  نگهداری فضای سبز و درختان مقابل مغازه‌ها، تأمین نورپردازی مورد نیاز برای بدنه‌‌های احیا شده، یکسان‌سازی نمای مغازه‌ها، برگزاری برنامه‌های اجتماعی و جشنواره‌های مردمی در خیابان سپه و... با مجموعه مدیریت شهری، اعلام آمادگی کردند.

پایان پیام

تصاویر مرتبط