سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۴

رشوند آوه مطرح کرد:

پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان آماده حضور شهروندان و گردشگران است

پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی، اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین بناها و فضاهای ارزشمند در بافت تاریخی قزوین و راهبردی‌ترین پروژه در مرکز شهر است که بعد از پایان اجرای عملیات کفسازی در بخش مرکزی آن به عنوان آخرین فاز از این پروژه، آماده حضور شهروندان و گردشگران است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین، آرش رشوندآوه، مدیرعامل این سازمان گفت: پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی یکی از مصوبات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۱۳۸۲ است. به این معنا که در آن سفر، موضوع احیای دولتخانه صفوی مطرح شد و با عنایت رهبر معظم انقلاب مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: از آغاز مطالعات پروژه، تمام فعالیت‌ها در قالب یک سازمان کاری سیستماتیک با هدایت مشاور راهبردی و از طریق گروه‌های تخصصی شامل مدیریت پروژه، شهرسازی، معماری، تاسیسات، ترافیک، اجتماعی، کنترل و برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی و اجرایی پیگیری شد.

رشوند با بیان اینکه روند تهیه وتصویب این طرح در دو سطح فنی و ستادی و در قالب برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه تا امروز دنبال شده است گفت: این امر نشان از تعامل و هماهنگی داخل دستگاهی و بین نهادی براساس سازمان کاری منظم در پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان دارد.

وی تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت‌های این پروژه در ابعاد مختلف، طرح در ستادهای بازآفرینی شهرستان و استان قزوین و ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور وزیر کشور و نمایندگان ۲۴ دستگاه اجرایی این حوزه مطرح شد و به عنوان یک طرح ویژه تصویب رسید.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین ادامه داد: باتوجه به گستردگی محدوده طرح و ابعاد متنوع این پروژه در سطوح مختلف، این پروژه به یک فرآیند مستمر (پروسه) تبدیل و روند اجرای آن در قالب ۱۶ زیر پروژه دنبال شد تا با کیفیت و سرعت مناسب به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: مراحل طرح در قالب پنج فاز عملیاتی شامل ساماندهی مسیر پیاده و سواره شمال میدان، اجرای پیاده‌راه و ساماندهی مسیر پیاده جنوب میدان، ساماندهی مسیرهای پیاده شرق و غرب، ساماندهی و احیای بدنه پلاک‌های مجاور محدوده طرح و ساماندهی عرصه میدان و تقاطع‌های شرق و غرب مدنظر قرار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تا کنون مراحل مختلف این پروژه شامل ساماندهی مسیر پیاده‌ و سواره شمال میدان، ساماندهی مسیرهای پیاده شرق و غرب میدان، ساماندهی مسیر پیاده مقابل دولتخانه صفوی و ایجاد پیاده‌راه فرهنگی جنوب میدان، اجرای تقاطع غربی میدان و ساماندهی بدنه‌ها در شمال میدان اجرا شده است، گفت: از زمان افتتاح پیاده‌راه فرهنگی در اسفند ماه سال۱۳۹۷ تا کنون، به مناسبت‌های مختلف، بیش از ۵۰ رویداد فرهنگی، مذهبی، آیینی و اجتماعی توسط نهادها و با حضور حداکثری شهروندان برگزار شده که نشان می‌دهد جای چنین فضای امن و در دسترس برای ارتقای تعاملات شهروندان در قزوین خالی بوده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: کلیات پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان پس از بررسی اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین، به تصویب رسید و با دستور شهردار قزوین، تسریع در عملیات اجرایی، با هدف بهره‌برداری از پروژه تا قبل از آغاز سال جدید در دستور کار قرار گرفت.با این وصف، آخرین مرحله از پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان، عملیات اجرایی مرکز میدان بود که با تامین اعتبار لازم و همراهی نهادهای مرتبط، آماده بهره‌برداری است.

لازم به ذکر است؛ از جمله اهداف طرح بازآفرینی سبزه‌میدان می‌توان به افزایش حضور شهروندان به صورت پیاده، ارتقای کیفیت فضای شهری، ساماندهی و مرمت بدنه‌ها با مشارکت مالکین و بهره‌برداران، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش ایمنی و امنیت در فضا اشاره کرد. افزایش تعاملات اجتماعی، تاکید بر هویت و اصالت شهری با برگزاری رویدادهای مختلف اجتماعی، مذهبی و فرهنگی، ساماندهی ترافیکی خودروها و وسایل نقلیه عمومی، ارتقای کیفی مبلمان شهری، انعطاف‌پذیری فضا جهت حضور اقشار مختلف جامعه و افزایش دسترسی گروه‌های کم‌توان و آسیب‌پذیر از دیگر اهداف این طرح بوده است.

پایان پیام

تصاویر مرتبط