یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

رشوند آوه مطرح کرد:

بازدید معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی از مجموعه سعدالسلطنه

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین، آرش رشوند آوه، مدیرعامل این سازمان گفت: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سفری یک روزه به قزوین داشت تا موضوعات مربوط به حوزه خود در این شهر و استان را بررسی کند.

رشوند آوه افزود: محمودیان با هدف بررسی روند پرونده ثبت نخستین بازار جهانی صنایع‌دستی در مجموعه سعدالسلطنه از این مجموعه بازدید کرد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ثبت نخستین بازار جهانی صنایع‌دستی در مجموعه سعدالسلطنه در ابتدای سال ۱۳۹۸ مطرح شد و در حوزه معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی مورد تایید قرار گرفت، گفت: این پیشنهاد در پنجمین اجلاس هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی نیز مطرح و با این پیشنهاد موافقت شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در بهار سال ۱۳۹۸، مرحوم غادا هیجاوی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، از مجموعه سعدالسلطنه بازدید و ظرفیت‌های این فضا را برای تبدیل شدن به نخستین بازار جهانی صنایع‌دستی بررسی کرد. همچنین وی اصلی‌ترین شاخص‌های یک بازار جهانی صنایع‌دستی را مطرح کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین تصریح کرد: باتوجه به پتانسیل‌های مجموعه سعدالسلطنه، پیشنهاد شد اولویت اول، ثبت جهانی این بنای تاریخی باشد تا بعد از تحقق این امر، سهولت بیشتری برای ثبت نخستین بازار جهانی صنایع‌دستی در این مجموعه فراهم شود.

رشوند آوه با بیان اینکه در ادامه مسیر ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه، ممیز یونسکو وارد قزوین شد، گفت: این کارشناس ضمن بازدید از تمام فضاهای سعدالسلطنه از روند مرمت، احیا و بهره‌برداری این مجموعه آگاهی یافت.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بازدید معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گزارشی در خصوص نحوه برنامه‌ریزی و تحقق شاخص‌های بازار جهانی صنایع‌دستی در مجموعه سعدالسلطنه ارائه شد.

لازم به ذکر است؛ محمودیان ضمن بازدید از مجموعه سعدالسلطنه، با تعدادی از حجره‌داران و هنرمندان این فضا که در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فعالیت دارند، گفت‌ وگو کرد.

پایان پیام

 

 

 

 

 

تصاویر مرتبط