یکشنبه ۱۳۹۴/۰۳/۲۴

مرمت و احيا حياط سعديه از مجموعه تاريخي سعدالسلطنه

مرمت و احيا حياط سعديه از مجموعه تاريخي سعدالسلطنه قزوين

 

حياط سعديه با مساحت حدود 3195 مترمربع ، و با داشتن فضاهائي با تناسبات مختلف از امکان خوبي در طرح احيا برخوردار مي باشد و به طور خلاصه حياط سعديه شامل سه دسته فضاي عملکردي اعم از خرد فضاهاي پيرامون حياط ، فضاهاي پيرامون دالان ( کلان فضا ) و حمام در دوتراز ( پلان اصلي و بام ) مي باشد .
عمليات مرمت و احياي حياط سعديه از خرداد ماه سال جاري با نظارت و مديريت سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين آغاز گشته که خلاصه اي از عمليات مرمتي انجام شده در اين حياط به شرح ذيل مي باشد :
- عمليات اجرائي بام : انجام خاکبرداري وحمل نخاله بام ، خندان کردن وبند کشي طاق هاي بام (استحکام بخشي )، اجراي کاهگل روي گنبدها ، اجراي زيرسازي جهت صندوقه سازي با چوب و نصب داربست بام جهت پوشش بام در مقابل بارندگي ها
- عمليات اجرائي بدنه : انجام لايه برداري داخل حجرات ( سيمان و گچي )    و خالي کردن بندها.
- عمليات اجرائي کف : انجام خاکبرداري و حمل نخاله کف حجرات و انجام خاکبرداري و حمل نخاله کف بسکوها
ضمنا کاربري پيشنهادي جهت احياي حياط سعديه برپائي کارگاهها و عرضه صنايع دستي مي باشد.
 
پيشرفت 57 درصدي عمليات مرمت سراي سعديه(21/11/1391)
امروزه بازار از نظر عملکردي و کالبدي به مقوله پيچيده اي تبديل شده است.زيرا تحولات اقتصادي در گذر از شيوه هاي سنتي به شيوه هاي معاصر،عواقب،عوارض و بازتاب هاي خاص در اين پديده اقتصادي،اجتماعي،فرهنگي و مذهبي داشته است و آن را به شکل امروزي درآورده که از يکسو رها شدن،فقدان عملکرد و تبديل آن به انبار و از سوي ديگر تراکم مازاد حيات طبيعي آن را تهديد مي کند.
مجموعه عظيم سعدالسلطنه با ظرفيت ها ي بالاي اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي،در قلب شهر تاريخي قزوين واقع شده است.اين مجموعه به لحاظ دسترسي هاي مناسب شهري و موقعيت ممتازي که در ارتباط با بافت شهري،فرهنگي و تاريخي پيرامون خود دارد.به عنوان يک امکان بالقوه و بسيار قوي در حوزه گردشگري ديده مي شود.
اين مجموعه با دارا بودن شش سرا به نام هاي شترخان ،قهرماني،سعدالسلطنه ،سعديه،نگارالسلطنه،بهشتيان و نيز چهارسوق و قيصريه و حمام رضوي،مجموعه اي بسيار ارزشمند با پتانسيل بالا را شامل مي گردد.
سراي سعديه يکي از سراهاي اين مجموعه ارزشمند است که با مساحت حدود 3195مترمربع،در قسمت شمال شرقي اين مجموعه واقع شده و داراي دالان ورودي زيبايي از سمت خيابان امام خميني(ره)مي باشد.
اين سرا داراي حياطي با تناسبات سه در پنج دهانه بوده که داراي حجراتي در پيرامون حياط مي باشد.
عمليات مرمت اين سراي زيبا،از خردادماه سال جاري با نظارت و مديريت سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين آغاز گشته و داراي پيشرفتي حدود 57 مي باشد.در ذيل به خلاصه اي از ميزان پيشرفت عمليات مرمتي انجام شده به شرح زير اشاره مي گردد:
-عمليات اجرائي بام شامل:خاکبرداري،حمل نخاله،زيرسازي و...با ميزان پيشرفت 100 درصد
-عمليات اجرايي بدنه شامل:لايه برداري داخل حجرات با ميزان پيشرفت100 درصد،مرمت بدنه هاي آجري با ميزان پيشرفت 50 درصد،مرمت بدنه هاي تزئيني و کاربندي ها با ميزان پيشرفت 60 درصد،مرمت ارسي هاي ورودي به حياط سعديه با ميزان پيشرفت 40 درصد،اجراي هره هاي بام پيشرفت 90 درصد.
عمليات اجرائي کف شامل:خاکبرداري و حمل نخاله کف سکوها با ميزان پيشرفت 100 درصد،اجراي تاسيسات آب باران با ميزان پيشرفت 60 درصد،خاکبرداري ورودي حياط به مجموعه سعدالسلطنه با ميزان پيشرفت 100 درصد.
لازم بذکر است کاربري پيشنهادي جهت احياي حياط سعديه برپايي کارگاهها و عرضه صنايع دستي مي باشد.

 

تصاویر مرتبط