شنبه ۱۳۹۱/۰۶/۱۸

دکتر اشراقي، عضو پيوسته فرهنگستان علوم:

قزوين مي‌تواند به ميعادگاه توريست تبديل شود

با احياء و مرمت آثار تاريخي و مذهبي قزوين مي‌توان اين شهر را به يک ميعادگاه براي توريست تبديل کرد.

 

عضو پيوسته فرهنگستان علوم و استاد تاريخ در دانشگاه تهران گفت: با احياء و مرمت آثار تاريخي و مذهبي قزوين مي‌توان اين شهر را به يک ميعادگاه براي توريست تبديل کرد.
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين، احسان اشراقي درهمايش تجليل از نخبگان و چهره‌هاي ماندگار شهر قزوين  با اشاره به اينکه قزوين دومين پايتخت صفويان بوده است، افزود: در اين دوران قزوين از موقعيت خوبي برخوردار بود بطوري که شاه طهماسب تصميم گرفت اين شهر را به عنوان پايتخت انتخاب کند.
وي با بيان اينکه تثبيت مذهب رسمي شيعه از مهم‌ترين اقدامات دوره صفويه در قزوين بود،  بيان کرد: انديشه‌ها و افکار خوبي توسط بزرگان در اين دوره بوده است که با تلاش آنان مذهب شيعه به صورت رسمي در اين دوره پايه‌گذاري شد.
اشراقي با بيان اينکه رسميت و استقلال ايران در پرتو مذهب شيعه حفظ شده است، گفت: پيدايش دوره صفويه اتفاق بزرگي براي قزوين بوده است که مرکزيت دادن اين شهر در اين دوره براي مردم اين شهر بسيار ارزشمند است.
عضو پيوسته فرهنگستان علوم با بيان اينکه  امروز توريست‌هاي بسياري که به شهرها سفر مي‌کنند به دنبال آثار تاريخي هستند و دوست دارند بيشتر اين آثار را مشاهده کنند، بيان کرد:  شهر قزوين با برخورداري از آثار تاريخي متعدد مي‌تواند در توسعه گردشگري بسيار موفق باشد.
وي  با اشاره به اينکه تبريز سه بار مورد حمله دشمنان و متجاوزان قرار گرفته است، بيان کرد: عثماني‌ها و ازبکي‌ها به کرار از ناحيه شمال غرب به ايران حمله‌هاي بسياري مي‌کردند و اين حمله‌ها، قتل و غارت‌ها به شهر تبريز کشانده شد.
استاد تاريخ در دانشگاه تهران ادامه داد: اين درگيري‌ها به تنش‌هاي اجتماعي در شهر منجر مي‌شد بر اين اساس شاه طهماسب به فکر انتقال پايتخت افتاد و در اين راستا به دليل ويژگي‌هاي ممتاز شهر قزوين تصميم گرفت پايتخت صفويان را از تبريز به قزوين منتقل کند که اين تصميم اتفاق بزرگي براي مردم قزوين بود.
عضو پيوسته فرهنگستان علوم با بيان اينکه علما و دانشمندان بسياري در قزوين سکونت کردند، خاطرنشان کرد: آثار تاريخي، فرهنگي و مذهبي بسياري در اين شهر است که با معرفي اين آثار به گردشگران، مسافران و مردم مي‌توان گردشگري را در اين شهر رونق داد.
وي با بيان اينکه راه قزوين به دليل نزديکي به مرکز ايران و همچنين به دليل چهار راه ارتباطي بين شمال، جنوب و شرق و غرب ايران از موقعيت برتر جغرافيايي در کشور برخوردار است، افزود: هنوز اين ويزگي در اين شهر وجود دارد که بايد بتوان از آن به درستي استفاده کرد.
اشراقي با بيان اينکه شاه عباس علاقه بسياري به قزوين نشان مي‌داد ولي به دليل کم آبي قزوين، پايتخت صفويان را از قزوين به اصفهان انتقال داد و همين امر موجب نزول اعتبار و موقعيت سياسي قزوين شد و به تدريج جمعيت آن کاهش يافت، گفت: خوشحال هستم در هفته روز قزوين با برگزاري همايش‌ها به اين موضوع توجه ويژه شده است و اميدواريم با برگزاري اين همايش‌ها جايگاه فاخر قزوين براي مسافران و گردشگران به درستي معرفي شود تا گردشگري مذهبي در اين شهر توسعه يابد.
وي اضافه کرد:  براساس اسناد و روايات که نقل شده قزوين دري از درهاي بهشت است و همچنين اقامت در قزوين از ثواب والايي دارد که اين روايات بيانگر عظمت اين شهر است.
 
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط