جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد

ایرانخواه: جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد به گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی...

بازدید از اتوبوسگردشگری

تقدیر جمالی نژاد از راه اندازی اتوبوس گردشگری توسط شهرداری قزوین بازدید جمالی نژاد از اتوبوس گردشگری ...

5/7/2024

طرح مرمت و باز ‌زنده‌سازی کاروانسرای سعد السلطنه قزوین از طرح‌های موفق در کشور بود

در یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری مطرح شد؛

یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت "مرمت مشارکتی بازار عودلاجان" به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی مهندس فرامرز پارسی " معمار، طراح شهری و مدیرعامل مهندسان مشاور عمارت خورشید" برگزار شد.

پارسی معمار، طراح شهری و مدیرعامل مهندسان مشاور عمارت خورشید، مرمت و احیای بازارچه عودلاجان را یک تجربه مشارکتی موفق یاد کرد و گفت: مشارکت مردمی تضمین اجرای موفق پروژه‌های بازآفرینی است و باید اعتماد مردم در اجرای پروژه‌ها جلب شود تا مشارکت موفقی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مردم برای مشارکت در اجرای اینگونه پروژه‌ها باید نمونه‌های موفق را ببینند تا بتوانند برای مشارکت اعتماد کنند، گفت: مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین از نمونه‌های موفق اجرای پروژه مرمت و بازسازی در کشور بود که با معرفی آن به اهالی بازار عودلاجان  باعث افزایش جلب مشارکت آنان در اجرای پروژه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در چند سال اخیر تهران گردی در راستای جذب گردشگر افزایش پیدا کرده است، مرمت و بازسازی بازار عودلاجان در افزایش جذب گردشگر موثر بوده است.

پارسی با معرفی محله عودلاجان گفت: عودلاجان محله ایست زیبا و تاریخی با شهرت جهانی در مرکز تهران که اقوام و فرهنگهای متنوع ایرانی را با دلبستگی به محله، برای هم نشینی مدنی گرد هم آورده است و فعالیت‌های اقتصادی پررونق توام با رفاه اجتماعی محله، پذیرای گردشگران تهرانی، ایرانی و بین المللی است که به ارزش های فرهنگی و بومی احترام می گذارند.

پارسی ادامه داد: عودلاجان که از محله های امامزاده یحیی، پامنار و ناصر خسرو شکل گرفته، محیطی امن و پر آسایش است که مناسبت های مذهبی و ملی در آن با شکوه برگزار می شود و بناهای ارزشمند تاریخی آن استادانه مرمت شده و به همراه دیگر ساختمانهای مقاوم و تازه ساز و هماهنگ با بافت محله، محیط زیستی پایدار فراهم آورده تا متکی بر زیرساخت ها و خدمات مجهز، پاسخگوی نیازهای امروز و فردای مردم باشد، حرکت پیاده و دسترسی به امکانات تردد همگانی سبز در عودلاجان دارای اولویت است و مدیریت بحران ناشی از رویدادهای طبیعی، در آن هوشیارانه حضور دارد.

پارسی ادامه داد: عودلاجان دومین بازارچه قدیمی تهران پس از بازارچه معیر در محله س نگلج است و از زمانی که تهران قریه ای بیش نبوده، فعالیت داشته است. وجود کاروانسرهای متعدد از جمله مجد، لواسانی، س ه راه دانگی و حاجیها در راسته ۵۰۰ متری بازارچه، اهمیت اقتصادی آن را در حیات تاریخی عودلاجان نشان می دهد. همجواری این راسته با بازار بزرگ تهران، همراه با وجود بناها و فضاهای ارزشمندی مانند نخستین بانک ایران، مقبره پیر عطا، کنیسه و میدان کلیمی ها در امتداد آن و داشتن دروازه های مهم به خیابان های اصلی پانزده خرداد غربی (بوذرجمهری سابق) پامنار، امیر کبیر (چراغ برق سابق) و مصطفی خمینی سیروس سابق) بیانگر ارزش های تاریخی و توان بالقوه ساختاری این بازارچه است.

وی توصیف کرد: زیبایی و ویژگی های خاص ورودی این بازارچه، اشتیاق هر گردشگری را برای ورود دو چندان می کند. نو بودن و مرمت بازارچه در کنار اصالت و تاریخ کهن آن، فضای بی نظیری را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد.  طاق تاریخی بازارچه  نیز از ویژگی های شاخص بازارچه است که طبق گفته بازاریان ، همان طاقی است که از ابتدای ساخت بازار به جا مانده است و اکنون در دست تعمیر و بازسازی می باشد.

پارسی با توضیح روند اجرای این پروژه افزود: این پروژه به گونه‌ای اجرا شده است که در شرایط بحرانی مانند زلزله کمترین آسیب را خواهد دید.

related images