Skip to Content

5/27/2024

سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری برگزار شد

سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت "تجربه بازآفرینی شهرهای تاریخی کراکوف، فلورانس و ونیز" به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی دکتر حمید برزگر رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شیراز برگزار شد.

وی بیان کرد: میراث جهانی در ایران شامل 27 مورد از مکان‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی است که در میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند و این فهرست شامل 25مورد از میراث فرهنگی و 2 اثر میراث طبیعی است.

برزگر اضافه کرد: هم اکنون ایران با داشتن 27 اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی فرهنگی، از نظر تعداد کل آثار ثبت شده در رتبه دهم، از نظر آثار فرهنگی با 25 اثر ثبت شده در رده نهم و از نظر آثار طبیعی با 2 اثر ثبت شده در رتبه یازدهم دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: 66 درصد از کل آثار ثبت جهانی ایران در منطقه 2 بازآفرینی بوده است.

وی بیان کرد: مجموعه سعدالسلطنه از شهر قزوین در سال 1402 در جریان 45 اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض به ثبت جهانی رسید.

برزگر ادامه داد: برنامه شهرهای میراث جهانی در راستای کمک به کشورهای عضو در مواجه با چالش‌های حفاظت و مدیریت میراث شهری آن ها تدوین شده است.

این مسئول ادامه داد: این برنامه یکی از شش برنامه موضوعی است که به صورت رسمی توسط کمیته میراث جهانی تصویب و نظارت می‌شوند و این برنامه بر پایه یک فرآیند دو سویه تنظیم شده است که در آن ابتدا چارچوب نظری برای حفاظت از میراث شهری توسعه می‌یابد و سپس به کشورهای عضو کمک فنی برای اجرای رویکردها و طرح های جدید ارائه می دهد.

وی با تشریح تجربه بازآفرینی شهرهای تاریخی کراکف ، فلورانس و ونیز بیان کرد: شهر کراکوف لهستان در سال ۱۹۷۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و  در سال ۲۰۲۳ به مناسبت چهلمین سال ثبت تاریخی این شهر مراسمی برگزار گردید که از شهرداری شیراز به عنوان عضو هیئت رئیسه اتحادیه شهرهای تاریخی جهان نیز دعوت گردید که نتایج این بازدید به عنوان یک تجربه بازآفرینی در زمینه "شهرهای تاریخی ثبت شده" ارائه شد.

وی اضافه کرد: آنچه در این سفر قابل توجه بود حفظ مرکز تاریخی پادشاهی این کشور بازمانده از قرون وسطا و بعد از آن بود که با حفظ و احیا توانسته بودند حال و هوای تاریخی فرهنگی دائمی در این محدوده ایجاد کنند.

برزگر ادامه داد: مراکز مهم از جمله کلیسای جامعه گوتیک مقر حکومتی پادشاهان دانشگاه تاریخی و.. در این محدوده ثبت شده قرار دارد و بر اساس شاخص چهارم یعنی " نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد" این شهر ثبت تاریخی می‌شود و شهرداراین شهر آقای یاتسک مایکروسکی ۲۳ سال پیاپی شهردار این شهر بود.

وی در خاتمه اضافه کرد: جایگاه شهر کراکوف در اتحادیه شهرهای تاریخی باعث شده بود که شهردار شهر یک شخصیت جهانی باشد و با دکتری حقوق و استاد دانشگاه، یک شخصیت علمی بود و همچنین پیرامون شهر تاریخی یک رینگ سبز با عمق متغیر حدود ۷۰ متر یک پارک شهری با کمترین مستحدثات و درختان انبوه... بود.

 

انتهای پیام

 

 

 

related images

پرتال فروشگاه اینترنتی فرمساز گزارش ساز داشبورد پورتال سازمانی بایگانی اسناد پورتال جامعه مجازی پورتال شبکه اجتماعی طراحی سایت طراحی وب وبسایت نرم افزار سفارش مشتری نرم افزار موبایل پورتال سئو